Lezing

Studium Generale: Onzekerheid omarmen - een tijdreis van de Oudheid naar de digitale toekomst

maandag 27 februari 2023
Lipsiusgebouw
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
Zaal 019

Het interdisciplinaire onderzoeksprogramma Sociale Veerkracht en Veiligheid van de Universiteit Leiden presenteert Onvoorst/pelbaar, een reeks van vier lezingen over omgaan met onzekerheid. Deze lezingreeks wordt georganiseerd in het kader van Studium Generale

Onzekerheid speelt een centrale rol tijdens grote maatschappelijke transitiefasen zoals de val van rijken, grootschalige migratie of wanneer verschillende samenlevingen elkaar ontmoeten en vervlochten raken. Hoogleraar Archeologie Miguel John Versluys illustreert aan de hand van samenlevingen uit de Oudheid hoe uitwisseling met andere culturen een voorwaarde is voor een gezonde samenleving en hoe onzekerheid kan worden gemanaged (of niet).

Filosoof Jan Sleutels legt uit hoe de aard van onzekerheid verandert in een digitaliserende samenleving. Big data, algoritmisering, filterbubbels en fake news veranderen de balans tussen kennis en onwetendheid, en daarmee het risicobewustzijn van internetgebruikers. Dit laat zich uitleggen aan de hand van de ‘Rumsfeld matrix’, genoemd naar voormalig minister van defensie van de VS, Donald Rumsfeld (‘known unknowns’ en ‘unknown unknowns’). De grote vraag is of en hoe we deze digitale onzekerheid kunnen omarmen en de toekomst met vertrouwen tegemoet treden?

6 februari: Onzekerheid opzoeken - risicogedrag in pubers en zebravissen
13 februari: Een onzekere wereld - van complottheorieën naar alarmsignalen in ons brein
20 februari: Onzekerheid beïnvloed - de rol van emoties tijdens conflicten en strafbepaling
27 februari: Onzekerheid omarmen - een tijdreis van de Oudheid naar de digitale toekomst

Onvoorst/pelbaar

Het doel van deze lezingenreeks is om disciplines op een toegankelijke manier met elkaar te verbinden rondom het thema “omgaan met onzekerheid”. Hierdoor ontstaan onverwachte, maar vooral ook interessante en nieuwe combinaties van invalshoeken. In een viertal duo-lezingen zullen wetenschappers van de faculteiten sociale wetenschappen, wiskunde en natuurwetenschappen, rechten, archeologie, geesteswetenschappen en governance and global affairs hun interdisciplinaire perspectief geven op onderwerpen als risicogedrag, complotdenken, onzekerheid in het brein, de rol van emoties in het nemen van beslissingen, en de positieve kanten van onzekerheid in ons verre verleden en de nabije toekomst.

Informatie en registratie