Universiteit Leiden

nl en

Liberal Arts and Sciences: Global Challenges (BA/BSc)

Opbouw van de opleiding

LUC The Hague geeft studenten de gelegenheid om hun eigen curriculum samen te stellen gebaseerd op de afstudeerrichting van hun keuze. De academische staf begeleid en adviseert studenten bij het samenstellen van hun vakkenpakket.

Het Curriculum

In het eerste jaar besteden we veel aandacht aan de academische basisvaardigheden (Academische Schrijfvaardigheid, Geschiedenis van de Filosofie, Mathematica en Statistiek). Daarnaast maak je kennis met de 4 Global Challenges van ons programma: Vrede & Recht, Duurzaamheid, Welvaart en Diversiteit. De inhoud van deze colleges over Global Challenges vormt tegelijkertijd een introductie voor de afstudeerrichting van het tweede en derde jaar. Je sluit de opleiding af met een afstudeerscriptie. 

Keuzevakken

Na het eerste semester biedt onze opleiding voldoende flexibiliteit om je eigen unieke vakkenpakket samen te stellen door een combinatie te maken van verschillende academische disciplines. Aan het eind van je eerste jaar moet je een afstudeerrichting kiezen. Je bent vrij om de keuzeruimte binnen het vakkenpakket op te vullen met colleges uit jouw gekozen afstudeerrichting, het volgen van een minor of één van de andere opties voor keuzevakken. 

Het academische jaar bestaat uit 4 blokken van elk 8 weken. Er is een lange wintervakantie waarin onze studenten weer naar huis kunnen. De lange zomervakantie geeft studenten tijd voor een stage, traineeship, summer school, of simpelweg een vakantie thuis.

Wereldburgerschapsprogramma

In onze opleiding staan Global Challenges centraal, daarom besteden wij veel aandacht aan wereldburgerschap. Dit programma bestaat uit meerdere colleges en activiteiten die onze studenten helpen hun culturele voelhorens te ontwikkelen. Dit is essentieel aangezien onze studenten wonen en studeren in een internationale en interculturele context. Binnen het Wereldburgerschapsprogramma kun je kiezen uit drie opties:

Het Community Project biedt studenten de ruimte om te ontdekken wat het betekent om op een verantwoorde manier deel uit te maken van heterogene samenleving vol van maatschappelijke ongelijkheid. Dit project geeft op een praktische manier invulling aan dit vraagstuk. Door binnen onze lokale gemeenschap een bijdrage te leveren aan het onderwijs. De opzet van dit project is 'praktijkondersteunend-leren'. De Community Project colleges gaan dieper in op het onderwerp educatie in een multiculturele samenleving. Daarnaast werken de studenten met leerlingen van een lokale middelbare school om zo praktijkervaring op te doen. 

Meer informatie is de vinden op Engage The Hague

Hedendaagse ontwikkelingsuitdagingen vragen om interdisciplinaire en multi-institutionele oplossingen. Dit vraagt om een andere manier van samenwerken van de betrokken partners waarbij veelal gebruik wordt gemaakt van online communicatiemiddelen en onderwijstechnieken. Deze collegereeks heeft een projectmatige en blended (deels traditioneel, deels online) insteek. 


Tijdens de SPOC werk je samen in teams bestaande uit studenten van LUC, de Universiteit van Maryland in de VS en University College Dublin in Ierland. Elke team wordt uitgedaagd om kennis te verzamelen omtrent een specifiek probleem. De onderwerpen hiervoor worden aangedragen door samenwerkende ontwikkelingsinstanties in Den Haag, Washington D.C. of Dublin. 

Tijdens deze praktijkgerichte en interdisciplinaire collegereeks verrichten studenten veldwerk op verschillende continenten. Onderzocht wordt welke uitdagingen spelen bij duurzame manieren van leven. De focus hierbij ligt op onderwerpen die te maken hebben met het milieu, gezondheidszorg, maatschappelijke en culturele kwesties en ontwikkeling. Docenten van de afstudeerrichtingen 'Governance, Economie en Ontwikkeling', 'Aarde, Energie en Duurzaamheid' en 'Wereldgezondheidszorg' geven gezamenlijk les vanuit de raakvlakken van hun respectievelijke vakgebieden. Zo laten zij zien hoe een dergelijke samenwerking leidt tot een beter inzicht in de voorwaarden, omgevingsfactoren, strategieën en de uiteindelijke resultaten tijdens het zoeken naar oplossingen voor een duurzamere manier van leven. Dit vak wordt afgesloten met een tweeweekse, intensieve kampeertrip in Oost-Afrika. Tijdens deze reis volgen studenten ter plaatste college, gaan ze op excursies en werken ze aan een project. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie.