Universiteit Leiden

nl en

Latijns-Amerikastudies (BA)

Over de opleiding

In de opleiding Latijns-Amerikastudies leer je het Spaans of Portugees van Latijns-Amerika goed schrijven en spreken. Je bestudeert de culturen van Latijns-Amerika vanuit diverse invalshoeken: taal, politiek, moderne geschiedenis, literatuur en film.

Opbouw van de bacheloropleiding

Welke politieke verschillen zijn er tussen de landen in Latijns-Amerika? Hoe verschilt het Spaans en Portugees in deze regio van de Europese varianten van deze talen? En wat is de kijk van Argentijnse filmmakers op thema’s als mensenrechten en hun dictatoriaal verleden? Je maakt kennis met dit soort vragen door inleidende colleges in de moderne geschiedenis, culturele analyse en taalkunde. Bovendien studeer je hard om het Spaans of Portugees onder de knie te krijgen.

In het tweede en derde jaar ontwikkel je je academische vaardigheden verder. Je oefent hoe je zelfstandig onderzoek uitvoert. Daarnaast blijft taalverwerving belangrijk. Om nader kennis te maken met de regio ga je in het tweede jaar naar Latijns-Amerika. Je volgt colleges aan de universiteiten in Chili of Brazilië en je kan ervoor kiezen in een gastgezin te verblijven. Zo heb je zeer direct contact met de lokale cultuur.

In het derde jaar kies je voor de geschiedkundige, culturele of taalkundige invalshoek om je programma een eigen accent te geven. Denk aan thema’s als de literaire, legale en politieke aspecten van de grens tussen Mexico en de V.S. of gender in Braziliaanse films.  Tot slot schrijf je jouw eindwerkstuk. Het onderwerp bepaal je in overleg met een docent. Je kiest vanuit je eigen interesse en discipline. In het eindwerkstuk toon je jouw academisch denk- en werkniveau.

Voorbeelden van afstudeeronderwerpen

  • De beeldvorming over Venezolaanse politiek: de Cubaanse vs. de Noord-Amerikaanse pers
  • De staat en Inheemse sociale bewegingen in Bolivia onder Evo Morales
  • Havanna als ruïne: Cubaanse literatuur en journalistiek
  • Spanglish en Portuñol, een vergelijking tussen twee fenomenen van talen in contact
  • De Olympische Spelen en het internationale imago van Brazilië

Jai von Raesfeld Meyer

Student

Jai von Raesfeld Meyer

"De bachelor is zo ingedeeld dat je steeds meer je interessegebied gaat kiezen: hoewel je in de eerste twee jaar nog vakken krijgt van elke discipline, ga je steeds meer de diepte in. Dit helpt je uiteindelijk om een focus te leggen op één van de wetenschapsgebieden: Moderne Geschiedenis, Culturele Analyse of Taalkunde. De studie is breed genoeg om je tot expert van de regio te ontwikkelen, maar door in je derde jaar meer focus te leggen op je individuele interesses kan je ook genoeg je eigen pad kiezen. Zo ga ik een minor journalistiek doen en lijkt het me heel interessant om in de toekomst het schrijven van nieuwsartikelen en Latijns-Amerika Studies te combineren."

Marilein Förrer

Eerstejaars

Marilein Förrer

"Een van de leukste vakken vind ik culturele analyse. Hierbij analyseren we teksten van het koloniale tijdperk, bijvoorbeeld het dagboek van Columbus. Ik vind het interessant om te onderzoeken welke elementen beschreven worden en waarom ze specifiek kiezen voor een bepaalde omschrijving. Maar ook de link met het heden wordt gelegd. Bij de strips van Kuifje analyseren we in hoeverre het beeld van Latijns-Amerika goed wordt weergegeven. Dan zie je vaak dat een striptekenaar kenmerken uit verschillende culturen en landen gebruikt om één land uit Latijns-Amerika weer te geven. Het onderscheid tussen de aparte landen wordt dan vaak niet gemaakt."

Eduardo Alves Viera

Docent

Eduardo Alves Viera

"Mijn vakgebied is Portugese taalkunde. Eerstejaars studenten geef ik les in fonetiek en fonologie, oftewel klankleer. Daar leer ik de studenten de juiste uitspraak, zodat ze leren spreken zoals de Brazilianen zelf."

"Ze hebben de bouwstenen van de taal geleerd in de taallessen, in mijn lessen gaat het er vervolgens om dat het natuurlijk gaat klinken. Het is heel bijzonder om te merken hoe studenten door de klankleer echt vooruit gaan in hun taalbeheersing. Daarnaast maak ik de studenten bekend met de verschillende Portugese dialecten en accenten uit mijn moederland Brazilië."

Onderwijsvormen

Als student Latijns-Amerikastudies besteed je in principe 40 uur per week aan je studie. Een volle werkweek. Je bent gemiddeld 14 uur kwijt aan colleges, werkgroepen en tentamens. De rest van de studieweek bereid je die zelfstandig voor.

Voor de grote lijnen in de leerstof volg je hoorcolleges. In werkgroepen ga je in kleine groepjes dieper in op bepaalde thema’s, bijvoorbeeld aan de hand van een artikel of documentaire. Ook neem je actief deel aan discussies en houd je mondelinge presentaties.

Studiebegeleiding

Je komt samen met een aantal andere eerstejaarsstudenten in een kleine groep met een eigen mentor. De mentoren zijn meestal ouderejaarsstudenten die je op weg helpen in je studie. In de mentorgroep oefen je onder andere academische vaardigheden: van correcte literatuurverwijzingen tot het schrijven van een wetenschappelijk betoog. Ook is de mentorgroep een goede manier om je studiegenoten te leren kennen.

De studiecoördinator van de opleiding helpt je met zaken als keuzemogelijkheden, studieproblemen, studievertraging en studiestaking.

Ook buiten je studie kun je terecht voor ondersteuning, bijvoorbeeld bij de studentendecaan of studentenpsycholoog. Heb je een functiebeperking? Fenestra Disability Centre staat voor je klaar met speciale regelingen, advies en een luisterend oor.

De POPcorner is een laagdrempelig ondersteuningspunt ván studenten vóór studenten. Er zijn locaties in Leiden en Den Haag. De POPcorner helpt je bij het vinden van je weg binnen de faculteit en tijdens je studie. Daarnaast worden allerlei activiteiten georganiseerd waarmee je kunt werken aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling, zoals lezingen en workshops.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie.