Nieuws
-
'Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen?'24 mei 2019Iedereen is het erover eens dat onderwijs leerlingen moet voorbereiden op de toekomst, maar er bestaan verschillende meningen over hoe dit moet gebeur...
-
‘Studenten noemen mijn colleges een emotionele achtbaan’17 april 2019Dankzij zijn college ‘Who made my clothes?’ onderzoeken duizenden (MOOC-)studenten waar hun kleding vandaan komt. Hoe krijgt de Britse geograaf Ian Co...
-
Wat hebben docenten nodig bij onderwijsvernieuwing?11 januari 2019Bij onderwijsvernieuwing wordt vaak nascholing ingezet, maar die is niet altijd effectief. In haar promotietraject onderzocht Nienke Wieringa (ICLON) ...
-
Nieuwe inzichten ondersteunen leraren én leerlingen27 november 2018Goed onderwijs is de basis van een eerlijke en duurzame maatschappij. Om het onderwijs op hoog niveau te houden hebben zowel docenten als leerlingen n...
-
Adaptief begeleiden van beginnende leraren29 oktober 2018In zijn proefschrift onderzoekt Gisbert van Ginkel (promovendus bij het ICLON) welke kennis begeleiders van beginnende leraren hebben over adaptief be...
-
Nieuwe Teachers’ Academy fellow ontwikkelt app voor studentevaluaties01 oktober 2018Studentevaluaties van onderwijs zijn essentieel voor het borgen van de kwaliteit van het universitaire onderwijs. Daarom start Roeland van der Rijst (...
-
Het effect van peer feedback op wetenschappelijk schrijven24 augustus 2018Feedback van medestudenten op schrijfwerk is net zo leerzaam als die van docenten. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek van Bart Huisman (IC...
-
Interculturele training in Vietnam20 augustus 2018In Vietnam is de aanwezigheid van buitenlandse bedrijven, en daarmee buitenlandse culturen, toegenomen. Daarom hebben studenten er behoefte aan om mee...
-
Wetenschappelijk talent in de dop19 juni 2018Gezellig druk was het bij de grote collegezaal van het Gorlaeus. Al voor het derde jaar achtereen kwamen leerlingen van basisscholen naar de Universit...
-
Tussentijdse toets bevordert studieprestaties – ongeacht toetsvorm04 juni 2018Tussentijds toetsen bevordert de studieprestaties. Daarbij maakt het niet uit hoe zo’n tussentijdse toets eruit ziet, ontdekte promovendus Indira Day....
-
Meer aandacht voor onderzoek in het medisch onderwijs07 mei 2018Van artsen wordt verwacht dat ze recente inzichten uit onderzoek toepassen om de zorg voor patiënten te verbeteren. Dit is een van de redenen om onder...
-
Differentiatie in de praktijk van het onderwijs04 mei 2018Veel docenten in het voortgezet onderwijs houden rekening met verschillen tussen leerlingen. Uit het promotieonderzoek van Saskia Stollman (ICLON) bli...
-
Skateboarden bij natuurkunde: onderzoek naar interesses van jongeren03 april 2018Jongeren hebben vaak veel en uiteenlopende interesses. In een drietal projecten bij het ICLON van de Universiteit Leiden kijken onderzoekers naar welk...
-
Chinese en Nederlandse leraren Engels staan verschillend tegenover Engelstalige culturen17 november 2017Leraren Engels in China en Nederland hebben verschillende beelden en verwachtingen van zichzelf in relatie tot de Engelse en Amerikaanse cultuur. Dit ...
-
Interesse: een complex begrip in het onderwijs28 september 2017Leren gaat het makkelijkst vanuit interesse. Maar die interesse is vaak meervoudig, en waaiert diverse kanten uit, stelt Sanne Akkerman, hoogleraar On...