Universiteit Leiden

nl en

Tussentijdse toets bevordert studieprestaties – ongeacht toetsvorm

Tussentijds toetsen bevordert de studieprestaties. Daarbij maakt het niet uit hoe zo’n tussentijdse toets eruit ziet, ontdekte promovendus Indira Day. Promotie op 28 juni.

Zo’n beetje iedere student zal het wel eens hebben meegemaakt: je komt er plotseling achter dat je nog niet hebt gestudeerd voor dat ene tentamen dat je de volgende ochtend moet maken. Tsja, je had het ook zo druk met die andere tentamens, en al die leuke sociale activiteiten schreeuwden ook om jouw aanwezigheid. Dan maar hopen op een zesje.

Positief effect

Dat kan anders, blijkt uit eerder onderzoek: tussentijdse toetsen hebben een positief effect op het studiesucces. Day vond in ongeveer tweederde van de bestudeerde literatuur een significant positief verband tussen tussentijds toetsen en leerprestaties. Met name mannelijke studenten hebben profijt: zonder tussentijdse toetsen scoren ze minder goed dan vrouwen, maar mét toets vervalt dat verschil.

Uit onderzoek van Day blijkt nu dat het niet zoveel uitmaakt hoe die tussentijdse toets eruit ziet. De vorm, becijfering of manier van feedback hebben geen invloed op het succespercentage. Er is dus niet één optimale vorm van tussentijds toetsen. Dat concludeert ze na een literatuurreview, interviews met docenten en studenten, en een vragenlijstonderzoek. Ze deed haar onderzoek onder meer onder studenten en docenten van de Leidse rechtenfaculteit.

Vrijheid toetsvorm

Docenten zouden volgens Day de vrijheid moeten hebben om hun toetsvorm aan te sluiten op de lesvorm. ‘Wat in de ene collegereeks wel werkt, werkt in een andere lesvorm juist niet. Het ene vak kun je bijvoorbeeld toetsen aan de hand van een multiple choice-tentamen, het andere vak is misschien meer gebaat bij een debat of essayopdracht.’

Zowel docenten als studenten kijken over het algemeen positief naar tussentijds toetsen, maar hebben daar verschillende redenen voor. Studenten willen de tussentoets gebruiken om hun tentamen te halen, terwijl docenten de toets willen gebruiken om juist iets anders dan het tentamen te kunnen toetsen. Docenten zetten tussentijdse toetsen voornamelijk in met het doel studenten te ondersteunen in hun leerproces.

Foto: John Birdsall / John Birdsall Education / John Birdsall Social Issues Photo Library / Press Association Images / Universal Images Group

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie