Wetenschappelijk talent in de dop

Gezellig druk was het bij de grote collegezaal van het Gorlaeus. Al voor het derde jaar achtereen kwamen leerlingen van basisscholen naar de Universiteit Leiden voor het Wetenschapscongres junior.

Eigen onderzoek

Het Wetenschapscongres junior is de feestelijke afsluiting van een traject waarin de leerlingen zelf onderzoek hebben gedaan op school en een werkstuk over hun onderzoek hebben gemaakt. Op 18 juni werden prijzen uitgereikt voor beste werkstuk, originaliteit, doorzettingsvermogen, opmerkzaamheid en voor serendipiteit.

Kindercollege Epigenetica

Moeilijke dingen uitleggen zodat ook kinderen het kunnen snappen, dat is hoogleraar Biologische chemie Mathieu Noteborn op het lijf geschreven. In samenwerking met dr. Monika Timmer gaf hij een kindercollege over hoe het kan dat een rups er zo anders uitziet dan de vlinder waarin hij verandert, terwijl ze toch hetzelfde DNA hebben. Het team achter het Junior Science Lab combineerde met speels gemak aansprekende voorbeelden uit bijvoorbeeld de jeugdliteratuur met materialen uit echt wetenschappelijk onderzoek.

Onderzoekende houding

Het stimuleren van de onderzoekende houding van kinderen is één van de belangrijkste taken van het Wetenschapsknooppunt Leiden, de organisator achter de jaarlijkse werkstukkenwedstrijd. Er wordt gewerkt met de onderzoekscyclus en kinderen maken kennis met wetenschap in de volle breedte (alfa-bèta-gamma). Tijdens het Wetenschapscongres junior is duidelijk te zien met welk plezier de kinderen aan hun onderzoek hebben gewerkt en dat zij daar veel van hebben geleerd!

Impressie