Afdeling Staats- en bestuursrecht goed vertegenwoordigd op Global Summit on Constitutionalism

Van 16 tot en met 18 maart vond de Global Summit on Constitutonalism plaats. Namens de Leidse afdeling Staats- en bestuursrecht zijn Wim Voermans, Gert Jan Geertjes en Rowie Stolk afgereisd naar Austin, waar de University of Texas at Austin, School of Law de conferentie organiseerde.

Het waren drie inspirerende dagen met een vol programma, waarin wetenschappers en praktijkmensen van over de hele wereld samenkwamen om over hun onderzoek, ervaringen en inzichten rondom Constitutionalism van gedachten te wisselen.

Tijdens de Summit hebben Wim, Gert Jan en Rowie in verschillende panels hun onderzoek gepresenteerd. Wim presenteerde in Austin zijn boek ‘The Story of Constitutions: Discovering the We in Us’ dat later dit jaar zal uitkomen bij Cambridge University Press. Daarin benadrukte Wim het belang van verhalen voor het staatsrecht. Gert Jan sprak over zijn onderzoek naar conventies en andere regels van ongeschreven staatsrecht. In zijn presentatie ‘What’s in a Name? Comparing Conventions, Unwritten Constitutional Law and Other Forms of Constitutionally Relevant Customs’ zette hij de lijnen van zijn onderzoeksagenda uiteen, waarin hij zal voortborduren op zijn proefschriftonderzoek en de betekenis en invulling van conventies en andere regels van ongeschreven staatsrecht gaat onderzoeken in verschillende rechtsstelsels. Rowie’s presentatie betrof de (afwezige) rol van de Nederlandse Grondwet algemeenbelangacties. Zij ging in op de democratisch-rechtsstatelijke implicaties van het grondwettelijke toetsingsverbod in een rechtsstelsel dat belangenorganisaties zeer ruime toegang biedt tot de rechter. Hoe dient de rechter in individu-overstijgende zaken om te gaan met beroepen op internationale en Europese bepalingen en hoe kunnen samenleving en wetgever betrokken blijven bij de Nederlandse grondrechtenontwikkeling?

De Global Summit was een groot succes, mede dankzij de geweldige organisatie van Richard Albert, hoogleraar aan de University of Texas, School of Law. Hij bracht mensen van over de hele wereld en in verschillende stadia van hun carrières samen om met elkaar van gedachten te wisselen en samenwerkingsverbanden aan te gaan op het gebied van Constitutionalism. Wanneer de volgende Summit zal plaatsvinden is nog niet bekend, maar houd hiervoor de website van University of Texas at Austin, School of Law (https://law.utexas.edu/the-global-summit/) in de gaten.