KNAW-rapport over sociale veiligheid in de Nederlandse wetenschap

Een door de KNAW (Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen) ingestelde commissie heeft begin juli haar rapport over sociale veiligheid in de wetenschap aangeboden aan de Minister van OCW. De commissie stond onder voorzitterschap van Naomi Ellemers, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Yvonne Erkens, universitair hoofddocent sociaal recht en Sandra Groeneveld, hoogleraar Publiek Managment maakten ook deel uit van de commissie. De sociale veiligheid op universiteiten moet worden verbeterd. Dat doel kan niet alleen met klachtenprocedures en meldpunten voor ongewenst gedrag worden gerealiseerd. Het is een veel breder en issue. De commissie heeft in haar rapport verschillende handreikingen en tips geformuleerd om de sociale veiligheid (voor werkenden) in de wetenschap te bevorderen.