Waar begint de carrière van een cybercrimineel?

Universitair docent Elina van 't Zand-Kurtovic deed samen met Sifra Matthijsse, Wytske van der Wagen en Tamar Fischer van de Erasmus School of Law onderzoek naar de criminele carrières van cyberdaders.

Elina van 't Zand-Kurtovic

Veel mensen hebben het beeld van cybercriminelen dat ze klein en onschuldig beginnen achter het toetsenbord en steeds verder afglijden naar de donkere kant van het internet. Maar klopt dat beeld wel?

Uit het onderzoek blijkt dat volwassen cybercriminelen meestal doorstromen vanuit de traditionele misdaad en cybercriminaliteit inzetten als nieuw middel om geld te verdienen. Soms speelt ook psychologische drijfveer zoals wraak een grote rol.

Het achterhalen van de manier waarop deze cybercriminele carrières ontstaan is van groot belang om de toenemende hoeveelheid cybercriminaliteit terug te dringen. Er zijn verschillende theorieën die een start van een criminele carrière kunnen verklaren, maar gelden deze scenario’s ook voor een carrière in de cybercriminaliteit?

Lees het artikel op de website van de Erasmus Universiteit Rotterdam.