Het bouwen van een Byzantijnse en Ottomaanse Data Atlas met een DANS beurs

Joanita Vroom, hoogleraar Archeologie van Middeleeuwse en Vroegmodern Eurazië aan de Leidse Faculteit Archeologie, heeft opnieuw een DANS Klein DataProject (KDP) subsidie ontvangen voor haar project ‘Data Atlas van Byzantijnse en Osmaanse materiële cultuur: het archiveren van Middeleeuwse en Post-Middeleeuwse archeologische veldwerkgegevens uit het oostelijk Middellandse Zeegebied (600-2000), Fase II’. DANS (Data Archiving and Networked Services) is een KNAW-instituut dat permanente toegang tot onderzoeksgegevens bevordert.

Aetolian Studies Project

Het doel van Vrooms project, dat loopt van februari tot december 2020, is het archiveren, on-line ontsluiten en duurzaam opslaan van data betreffende archeologisch vondstmateriaal uit diverse multidisciplinaire projecten (opgravingen en surveys) in het oostelijk Middellandse Zeegebied. Ditmaal ligt het zwaartepunt op het materiaal van het meerjarige multidisciplinaire Utrechts-Leidse ‘Aetolian Studies Project’ (ASP) naar de bewoningsgeschiedenis (prehistorie tot moderne tijd) van een moeilijk toegankelijke bergregio in centraal Griekenland. Hiermee zal de eerder ontwikkelde digitale infrastructuur verder worden verrijkt met unieke inhoud, zodat de datasets van veldwerkgegevens (waaronder tekening-, foto- en kaartmateriaal) duurzaam worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt kunnen worden.