Alumniwerkgroep Taal: ‘Eigenlijk doen we allemaal hetzelfde’

‘Speechschrijver, communicatiedeskundige of docent… Taal-alumni doen in wezen allemaal hetzelfde’, meende alumnus Nederlandse taal en cultuur Patrick van Delft. Daarom richtte hij de Werkgroep Taal op.

De Universiteit Leiden is befaamd om haar talenonderwijs. Van Russisch tot Arabisch, van Afrikaans tot Chinees, van levende tot dode talen, je kunt het er allemaal studeren. Ook de moderne talen Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans zijn present, evenals taalkunde en literatuur. Over de verschillen wil alumnus Nederlands Patrick van Delft het niet hebben, hij benadrukt de overeenkomsten.

Patrick van Delft
Patrick van Delft: 'Via online stemmen bepalen we wat populairste onderwerpen zijn.'

Effectief taalgebruik

‘Het gemeenschappelijke is veel sterker aanwezig dan de verschillen. Of je nu speechschrijver, communicatiedeskundige of docent bent, allemaal gebruik je taal om een bepaalde boodschap over te brengen, en het is je werk om te bepalen hoe je dat zo effectief mogelijk doet’, zegt Van Delft. ‘Ik vond het raar dat er niets was om kennis en ervaring te delen en nieuwe kennis op te doen.’ Ruim een jaar geleden nam hij het initiatief tot de oprichting van de Werkgroep Taal. Op 5 februari 2019 vindt alweer de vijfde bijeenkomst in dit academisch jaar plaats. De 27-jarige Neerlandicus Van Delft volgde na zijn studie ook nog de educatieve master en werkt nu als docent communicatieve vaardigheden bij de TU Delft.

Burgemeester Lenferink

De Werkgroep Taal organiseert sinds begin 2018 elke eerste dinsdag van de maand, van augustus tot en met mei, een bijeenkomst met een spreker. Die hoeft niet per se aan de Leidse universiteit verbonden te zijn of te zijn geweest, het kan wel. In januari behandelde vrijgevestigd communicatieadviseur en alumna Sarah Gagestein het fenomeen framing en op 5 februari komt de Leidse docent Maarten van Leeuwen vertellen over de impact van stijl. En voor april is de bekende emeritus hoogleraar Oude Geschiedenis Fik Meijer van de Universiteit van Amsterdam, tevens Leids alumnus, gestrikt om Cicero te belichten. Maar het kan ook gaan om de Leidse burgemeester Henri Lenferink die in november uit de  eerste hand kwam vertellen over het gemeentelijke, politieke debat, de Utrechtse promovendus Lucas van der Deijl die een database opzette van personages uit Nederlandstalige romans (april) of om de Groningse promovendus Jochem Aben, die het belang van feedback voor schrijfvaardigheid onderzoekt (mei).

Studenten mogen aanschuiven

De bijeenkomsten, met volop ruimte voor vragen aan en discussie met de spreker, vinden plaats in het Lipsiusgebouw van de Leidse Faculteit Geesteswetenschappen en duren van 19.30 u tot uiterlijk 21.45 u. Hoe wordt de keuze voor een onderwerp of spreker gemaakt? ‘Iedereen kan ideeën insturen’, zegt Van Delft. ‘Een boek, een thema, een spreker… Vervolgens kan online worden gestemd. Met een paar mensen bedenken we vervolgens wie passende sprekers bij de aansprekendste onderwerpen zijn, en gaan we na of die bereid zijn voor bijna niets naar Leiden af te reizen.’ Ook studenten mogen aanschuiven. Die steken wat op en komen alumni tegen die hun wat kunnen vertellen over het werk dat ze doen. Andersom vinden alumni het leuk te horen hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in het onderwijs, weet Van Delft.

Geen officiële structuur

De werkgroep heeft geen officiële structuur. Enkele betrokken alumni hebben de taken, zoals het regelen van gastsprekers en de werving van belangstellenden, verdeeld. De bijeenkomsten zijn gratis en niet-verplichtend. Vanwege de te reserveren ruimte en de catering moeten mensen zich wel via de mail aanmelden voor elke bijeenkomst. De zo vergaarde emailadressen worden gebruikt om belangstellenden voor de volgende bijeenkomst uit te nodigen en mogelijke onderwerpen te verzamelen en te toetsen.

Alumnirelaties Geesteswetenschappen
De Werkgroep Taal is geadopteerd door de afdeling Alumnirelaties van de Faculteit Geesteswetenschappen. Die verleent in de persoon van Alumni Relations Officer Sanderien de Jong zowel financiële als communicatieve ondersteuning. ‘Ik regel de online promotie, bijvoorbeeld via de alumninieuwsbrief. En ik zorg ook dat er een zaal gereserveerd is, dat er koffie en thee is en een attentie voor de spreker’, vertelt De Jong enthousiast. ‘Het mooie van de Werkgroep Taal is dat die alumni en studenten bijeenbrengt, en de studenten zo een beeld geeft van hun toekomstige werkveld.’

Ruimte voor groei

Tot nu toe komen er tien à twintig personen af op een bijeenkomst, waarbij de beroepen communicatiedeskundige en docent het vaakst worden geturfd. Er is volgens Patrick van Delft ruimte voor groei, tot twintig à vijftig personen per bijeenkomst. En hoewel de werkgroep er in principe is voor alumni van taalopleidingen, zijn ook enkele juristen - rechten is welbeschouwd ook bij uitstek een talige opleiding - en een psycholoog gesignaleerd. ‘Je moet het onderwerp interessant vinden’, zegt Van Delft, ‘maar het is natuurlijk ook heel leuk om samen met vakgenoten terug te zijn bij je universiteit.’

Zie voor meer informatie de rechterkolom. Belangstelling voor een van de bijeenkomsten of iets te vragen? Stuur een mail.

Tekst: Corine Hendriks
Mail de redactie