Toekomst in onderzoek naar publiek leiderschap

Op woensdag 11 april vond de feestelijke uitreiking van de leiderschapsagenda plaats die het Leiden Leadership Centre samen met de praktijk ontwikkelde. De onderzoeks- en ontwikkelagenda: ‘Verder met publiek leiderschap’ werd overhandigt aan burgemeester Pauline Krikke en rector magnificus Carel Stolker. De vakjury presenteerde haar keuze voor een vervolgproject waarmee het Leiden Leadership Centre dit jaar aan de slag gaat.

De feestelijke uitreiking in aanwezigheid van managers en professionals uit publieke organisaties, wetenschappers en studenten, vond plaats op de Spaanse Trap in Wijnhaven. Na een korte introductie van Sandra Groeneveld ontvingen Krikke en Stolker de agenda. Beiden reageerden enthousiast op de agenda en samenwerking tussen praktijk en wetenschap in de vorm van het Leiden Leadership Centre. In een korte reactie vertelden Krikke en Stolker dat de uitwisseling van kennis en ervaringen tussen de twee werelden een brug slaat die meer inzicht kan bieden in publiek leiderschap en meer handvaten kan bieden aan publieke leiders.

Na de overhandiging was het tijd voor de vakjury om hun keuze voor een vervolgproject bekend te maken. De vakjury bestond uit Simone Roos (directeur-generaal Overheidsorganisatie DGOO, ministerie BZK), Peter Hennephof (gemeentesecretaris Den Haag) en Gerard Bakker (bestuursvoorzitter COA en door VOM uitgeroepen tot ‘Overheidsmanager van het Jaar’ 2017). Drie onderzoeksvoorstellen op het gebied van publiek leiderschap werden aan de jury voorgelegd. Het project ‘Publiek leiderschap en maatschappelijke meerwaarde’ werd uitgekozen. In dit project zal het Leiden Leadership Centre zich samen met organisaties werkzaam in het publieke domein richten op de vertaling van die meerwaarde in de dagelijkse praktijk. De jury gaf aan dit vraagstuk vaak terug te zien komen in hun organisaties: ‘Het is cruciaal om ons bewust te zijn van de meerwaarde van het publiek handelen en de relatie te leggen met de legitimiteit van het openbaar bestuur.’ Onderzoeker Eduard Schmidt zal samen met de collega’s van het LLC dit onderzoek in 2018 gaan uitvoeren.