Florian Schneider wint LUS Onderwijsprijs

Florian Schneider mag zich dit collegejaar de beste docent van de Universiteit Leiden noemen. De sinoloog werd door zijn studenten voorgedragen en tijdens de Opening academisch jaar tot winnaar uitgeroepen door het bestuur van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS).

‘Dit is wat wij zoeken in docenten,’ zei LUS-voorzitter Ghislaine Voogd tijdens de uitreiking van de Onderwijsprijs in de Pieterskerk. ‘Schneider is een docent die lesgeeft om het lesgeven. Hij doceert niet omdat het nou eenmaal een verplichting is voor een wetenschapper. Nee, hij beschouwt het als zijn prioriteit om de wetenschappers van morgen op te leiden.’

Teachers' Academy

Met de uitreiking van de Onderwijsprijs mag Schneider zich de docent van het jaar van de Universiteit Leiden noemen. Hij krijgt een plek in de Leiden Teachers’ Academy en een beurs van 25.000 euro die hij kan besteden aan onderwijsprojecten.

College in spelvorm

Schneider vertelde in een eerder interview dat hij soms wel zeventig uur per weer werkt om zijn wetenschappelijk onderzoek te kunnen combineren met onderwijs op hoog niveau. Maar dan heb je ook wat. ‘Onlangs heb ik één van mijn Mastervakken gegeven in spelvorm. Voor iedere geslaagde opdracht konden studenten punten verdienen. Het was voor mij een erg spannend moment. Stoppen de studenten zodra ze zich verzekerd hebben van een zesje? Dat bleek gelukkig niet het geval.’

Undercover

Dat de werkwijze beviel, blijkt wel uit het feit dat Schneiders studenten hem voordroegen voor de Leidse Onderwijsprijs. In de daarop volgende weken zijn studenten van het LUS under cover in zijn colleges opgedoken om zijn manier van lesgeven te bestuderen. Hij werd uiteindelijk samen met Thijs Porck (docent Oudengels) en Christine Espin (Orthopedagogiek) genomineerd voor de LUS Onderwijsprijs. Schneider trok uiteindelijk aan het langste eind.