Ahmad Al-Jallad wint Gratama Wetenschapsprijs

Voor de komst van de islam was het Arabisch schiereiland dom, barbaars, en geïsoleerd. Dat is tenminste wat veel latere Arabische schrijvers en historici beweerden. Ahmad Al-Jallad prikt deze mythe door. Hij kreeg er tijdens de opening van het academisch jaar de Gratama Wetenschapsprijs voor.

De Gratama Wetenschapsprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een jonge, excellente onderzoeker van de Rijksuniversiteit Groningen of de Universiteit Leiden. De betreffende wetenschapper dient zich te onderscheiden met vernieuwend, maatschappelijk relevant en spraakmakend onderzoek. De Gratama Wetenschapsprijs bedraagt 25.000 euro, te besteden aan de verdere wetenschappelijke ontplooiing. De Stichting werkt nauw samen met het Leids Universiteits Fonds.

Veelbelovend

Ahmad Al-Jallad is een van de meest veelbelovende jonge onderzoekers van de Faculteit Geesteswetenschappen. Door het onderzoek dat hij verricht, en vooral doordat hij werkt aan het opbouwen van een onderzoeksinfrastructuur en het opzetten van onderzoeksnetwerken, is Ahmad Al-Jallad er nu al in geslaagd een belangrijk stempel te drukken op het terrein van de Arabische studies, en maakt hij van Leiden een belangrijk centrum in de ontwikkeling van het vakgebied.