Watertappunten in strijd tegen plasticvervuiling

De Universiteit Leiden opent in het najaar van 2017 meer dan dertig watertappunten in en bij de verschillende universiteitsgebouwen. Het eerste tappunt is inmiddels in gebruik.

Wie vandaag de dag Plexus binnenloopt, ziet hem ongetwijfeld snel staan in de wachtruimte: het nieuwe watertappunt. De fraai vormgegeven kraan is een van de meer dan dertig watertappunten die de Universiteit Leiden de komende maanden laat plaatsen. Bij de tappunten kunnen studenten en medewerkers hun herbruikbare flesjes vullen.

LUGO

De tappunten zijn een initiatief van het Leiden University Green Office (LUGO), de studentenorganisatie die duurzaamheid stimuleert op de Universiteit Leiden. Zij vroegen de organisatie Join the Pipe om de kranen te plaatsen om op die manier het gebruik van plastic wegwerpflesjes te verminderen.

Opening academisch jaar

Het nieuws werd bekend gemaakt tijdens de opening van het academisch jaar op 4 september, die dit jaar grotendeels in het teken stond van duurzaamheid. Over enkele maanden zal vrijwel ieder gebouw van de universiteit een watertappunt hebben, van het Kamerling Onnes Gebouw tot de Sterrewacht en van het Gorlaeus tot het Universitair Sportcentrum.