Universiteit Leiden

nl en

De drie beste docenten van 2017

Drie docenten zijn genomineerd voor LUS Onderwijsprijs: Florian Schneider, Thijs Porck en Christine Espin. De prijs, een initiatief van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS), wordt uitgereikt bij de opening van het academisch jaar.

Innovatief onderwijs

De voorzitter van het LUS, Ghislaine Voogd, studente pedagogische wetenschappen: ‘Deze drie docenten zijn ieder uniek in hun aanpak van innovatief onderwijs. Ze zijn echt aan elkaar gewaagd, omdat ze alle drie uitblinken in innovatie. Creatief, met humor, met behulp van technologie: hun studenten zijn razend enthousiast over hun inzet.’

De genomineerden

De studenten van het LUS beoordeelden de genomineerde docenten op vijf criteria: enthousiasme, innovatie, reactie, interactie en meedenken. De genomineerden zijn:

Florian Schneider, Asian Studies

Het LUS prijst Schneider als innovatief en interactief, onder meer via twitter. Studenten vinden hem zeer toegankelijk. Hij antwoordt altijd op mails, is behulpzaam en zijn colleges zijn gestructureerd en interessant. 

Thijs Porck, Engelse Taal en Cultuur

Porck wordt geprezen vanwege zijn passie voor zijn vak. Hij maakt op ludieke wijze gebruik van tekeningen en betrekt studenten op interactieve manieren bij colleges. Porck is erg grappig en kan goed vertellen. 

Christine Espin, Pedagogische Wetenschappen

Espin maakt volgens het LUS op geheel eigen wijze gebruik van materialen om theorieën en concepten uit te leggen. Ze vertelt veel leuke anekdotes over haar eigen kinderen ('twins'). Ze haalt het beste in studenten naar boven. 

Leiden Teachers' Academy

De winnaar van de LUS onderwijsprijs krijgt een plaats in de Leiden Teachers’ Academy (LTA) en 25.000 euro, in vijf jaar te besteden aan onderwijsvernieuwing. Dit laatste geldt overigens voor alle leden van de LTA.

Ghislaine Voogd: ‘Studenten krijgen via de nominatie de kans om op een positieve manier te laten horen wat ze waarderen in hun docenten. En door de winnaar te kiezen, dragen we als studenten een lid aan voor de Teachers’ Academy.’