Special Recognition Award voor 3 geesteswetenschappers

De internationale World Cultural Council (WCC) heeft wetenschappers Nadine Akkerman, Victoria Nyst en Alicia Schrikker bekroond met de Special Recognition Award, een speciale erkenning voor talentvolle jonge wetenschappers van de universiteit die de prijsuitreiking organiseert, dit jaar is dat de Universiteit Leiden.

Nadine Akkerman

Met haar werk in de Engelse literatuur focust Akkerman op het verbinden van kennis binnen de universiteit met de samenleving. Ze schreef drie boeken, in het bijzonder over het leven van Elizabeth Stuart en vrouwelijke spionnen. Ook organiseerde ze tentoonstellingen en maakte ze films in samenwerking met het Massachusetts Institute for Technology.

Akkerman ontving diverse onderscheidingen, waaronder wereldwijde erkenning voor haar project ‘Signed, Sealed & Undelivered’, waarmee ze 2600 niet bezorgde brieven uit de 17e eeuw onderzocht.

Victoria Nyst

Nyst’s werk in gebarentaal is niet alleen van buitengewone academische kwaliteit, maar heeft ook een grote maatschappelijke impact. Ze creëerde een website met een overzicht van Afrikaanse gebarentaal en een e-forum over dovenstudies in Afrika. Ook organiseerde ze een internationale workshop voor Afrikaanse gebarentalen.

Ook documenteert Nyst de geschiedenis van slechthorenden in Leiden en zal dit jaar een heus gebarentaalgedicht toevoegen aan de Leidse collectie van muurgedichten.

Alicia Schrikker

Schrikker’s werk focust zich op koloniale- en wereldgeschiedenis, en in het bijzonder de overgang van Nederlandse naar Britse heerschappij in Sri Lanka en koloniale interactie in Azië. Ook focust ze op disaster politics, en hoe de gewone burger omgaat met sociale onrechtvaardigheid en economische tegenslag.

Schrikker is een inspirerende docent die een groot netwerk van academici in Azië heeft opgebouwd en nieuwe historische narratieven ontwikkelt die verder kijken dan Eurocentrisme, waarmee ze nationale identiteiten in Azië en Europa beïnvloedt.

Naast geesteswetenschappers Nadine Akkerman, Victoria Nyst en Alicia Schrikker worden ook wetenschappers van andere Leidse faculteiten bekroond: Ann Brysbaert, Marike Knoef, Marianne Maeckelbergh, Sarah de Rijcke, Martina Vijver en Inge van der Weijden mogen allen de Special Recognition Award in ontvangst nemen.

World Cultural Council

WCC is een internationale organisatie die wil bijdragen aan de wetenschap en het stimuleren van cultuur. Jaarlijks reikt de organisatie de prestigieuze Albert Einstein World Award of Science en de Leonardo da Vinci World Award of Arts uit.

Naast deze prestigieuze onderscheidingen worden er Special Recognition Awards toegekend. Op 8 november 2017 organiseert de Universiteit Leiden het evenement omdat de Leidse sterrenkundige Ewine van Dishoeck in 2015 de Albert Einstein World Award of Science won.