Prijsuitreiking WCC: Onderscheidingen voor topwetenschappers

De Universiteit Leiden organiseert dit jaar de 34ste Award Ceremony van de World Cultural Council (WCC). Wie vallen dit jaar in de prijzen?

Leiden is op 8 november het decor van de 34ste Award Ceremony van de World Cultural Council (WCC). Tijdens het evenement vallen topwetenschappers in de prijzen die hebben bijgedragen aan de culturele verrijking van de samenleving, onder wie negen Leidse vrouwelijke talenten.

World Cultural Council

Omar Yaghi

WCC is een internationale organisatie, gevestigd in Mexico, en heeft als doel: bijdragen aan de wetenschap en stimuleren van cultuur. Jaarlijks reikt de organisatie de Albert Einstein World Award of Science en de Leonardo da Vinci World Award of Arts uit. Naast deze prestigieuze onderscheidingen worden er Special Recognition Awards toegekend. Dit jaar organiseert de Universiteit Leiden het evenement omdat de Leidse sterrenkundige Ewine van Dishoeck in 2015 de Albert Einstein World Award of Science won.

Awards

Dit jaar wordt de Albert Einstein World Award of Science uitgereikt aan scheikundige Omar Yaghi, hoogleraar scheikunde aan de Universiteit van Californiƫ, Berkeley. Yaghi krijgt de prijs vanwege zijn baanbrekende wetenschappelijke bijdragen, waaronder het maken van materiaal door middel van crystalline metal-organic frameworks (MOFs) en covalent organic frameworks (COFs).

Russell Hartenberger

Russell Hartenberger, emeritus hoogleraar Etnomusicologie en Percussie aan de universiteit van Toronto, krijgt op 8 november de Leonardo da Vinci World Award of Arts. Deze erkenning is voor zijn levenslange inzet om ons begrip van muziek uit verschillende culturen en van verschillende genres te cultiveren en vormen, waarbij hij de diversiteit van wereldtradities respecteert. Daarnaast krijgt hij de prijs vanwege zijn prestaties als wetenschappelijk schrijver, getalenteerd percussionist en vanwege zijn betrokkenheid bij het opleiden en inspireren van nieuwe generaties jonge musici en academici.

Special Recognition Awards

Elk jaar verleent de WCC speciale erkenningen aan jonge wetenschappers van de universiteit die de ceremonie organiseert. Deze Special Recognition Awards gaan dit jaar naar negen vrouwelijke onderzoekers van de Universiteit Leiden: Nadine Akkerman, Ann Brysbaert, Marike Knoef, Marianne Maeckelbergh, Victoria Nyst, Sarah De Rijcke, Alicia Schrikker, Martina Vijver en Inge van der Weijden. Het onderzoek van deze vrouwelijke talenten heeft impact op de samenleving en zij presteren allemaal uitstekend op het gebied van wetenschap, onderwijs en/of kunst, aldus de WCC. De prijsuitreiking is op 8 november in de Leidse Pieterskerk.