EBM-student Danique Reidsma presenteert onderzoek tijdens symposium NGSZ

Danique Reidsma, student Economie, Bestuur en Management (EBM) aan de Universiteit Leiden, heeft onlangs een presentatie gegeven tijdens een symposium van het Nederlands Genootschap Sociale Zekerheid (NGSZ) in Den Haag. Haar presentatie ging over de vraag of eHealth kan helpen om de zorgkosten beheersbaar te maken.

Het onderwerp van het symposium was de toekomst van de verzorgingsstaat. Deze verzorgingsstaat staat voor een uitdaging: door de vergrijzing komen er meer ouderen bij, terwijl we de kosten beheersbaar moeten houden. Danique's presentatie ging over de rol van innovaties in de zorg: eHealth. Haar kernboodschap was dat innovaties als eHealth absoluut van positieve invloed kunnen zijn op de zorgkosten, maar dat er nog goed gekeken moet worden naar juridische belemmeringen zoals de vertraging in de wet- en regelgeving en het privacyvraagstuk. Daarnaast kan eHealth ook een cultuuromslag met zich mee brengen, waardoor artsen hun beroep zien veranderen en patiënten hun gezondheidszorg.

Verdeelde meningen

Danique vertelde zelf dat ze zelf wel wat nerveus was en daarnaast erg benieuwd was naar vragen van alle professionals in de zaal, maar volgens haar ging het uiteindelijk allemaal prima. Daarnaast was er achteraf nog een levendige discussie: 'Tijdens m’n praatje waren de meningen verdeeld: sommige mensen waren het absoluut niet met me eens, anderen konden zich juist wel vinden in wat ik zei. En dat was eigenlijk wel leuk om te zien'.

Relevant voor EBM

Die middag waren meerdere studenten van EBM bij het symposium aanwezig. Het symposium sluit goed aan bij de vakken Sociaaleconomisch Beleid in deze opleiding. Ook Dr. Olaf van Vliet was aanwezig: 'Danique gaf een bijzonder interessante presentatie!'