Wetenschappers over spanning met Turkije

De relatie met Turkije staat op scherp nadat Nederland de Turkse minister van Familiezaken het land uit heeft gezet. Leidse hoogleraren reageerden in verschillende media op de diplomatieke spanningen tussen de beide landen.

Doelbewuste provocatie

Het besluit van Nederlandse regering om de Turkse minister van gezinszaken Fatma Betül Sayan Kaya het land uit te zetten, ’speelt Erdogan in de kaart’. Dat zegt universitair docent Turkse Taal en Cultuur Petra de Bruijn. ‘Het was een doelbewuste provocatie’, zegt zij in het Leidsch Dagblad.

Erdogan speelt machtsspel

In het diplomatieke conflict tussen Nederland en Turkije speelt de Turkse president Erdogan een machtsspel zoals hij dat vaker doet. Expert Erik Jan Zürcher, hoogleraar Turkse talen en culturen, sprak in het Algemeen Dagblad over de stijl van de Turkse president en het scheppen van vijandbeelden.

Vluchtelingendeal in gevaar?

Pas na twee dagen reageerde de Europese Commissie op de diplomatieke rel tussen Nederland en Turkije. Dat heeft mogelijk te maken met het vluchtelingenverdrag dat Europa eerder met Turkije sloot. ‘Iedereen is bang dat de Turken de vluchtelingen weer naar Europa laten gaan,’ zegt Daniel Thomas, hoogleraar internationale betrekkingen, in het Leidsch Dagblad.

Mogelijke boycot schadelijk voor Turkije

Lily Sprangers, directeur van het Turkije Instituut, reageert in de Volkskrant op een eventuele handelsboycot als gevolg van de diplomatieke crisis. Volgens haar kan de Turkse industrie zonder de aanvoer van grondstoffen en halffabricaten uit Nederland niet draaien. Zij gaat ervan uit dat de Turkse regering snel zal overgaan tot de orde van de dag. 'Dit hele gedoe is alleen maar voor binnenlands gebruik. En het werkt, want ook de krant die normaal gesproken de oppositie steunt, heeft zich nu achter Erdogan geschaard.'

Klacht bij het Europees Hof voor de Mensenrechten?

De Turkse president Erdogan zegt naar het Europees Hof voor de Mensenrechten te stappen vanwege het conflict met Nederland. Dat wordt volgens Rick Lawson, hoogleraar internationaal recht, waarschijnlijk geen succes. Dat zegt hij in de Volkskrant. 'Een klacht bij het Hof is kansloos. De klacht zou direct niet ontvankelijk worden verklaard door het Hof omdat het hof alleen klachten in behandeling neemt als alle nationale rechtsmiddelenzijn uitgeput.'

Toegang weigeren is toegestaan

Enkele dagen geleden sprak ook Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht, met het Algemeen Dagblad. Hij zei toen dat het ministerie van Buitenlandse Zaken de Turkse bewindsman Mevlüt Cavusoglu kon tegenhouden door hem de toegang tot Nederland te weigeren. Dat gebeurde vervolgens ook.