LNSC 2017: Fiscale vernieuwing op komst?

Dit jaar vond op vrijdag 17 maart 2017 de 52e editie van het Landelijk Notarieel Studenten Congres (LNSC) plaats in de oude binnenstad van Leiden. Notariële studenten uit Groningen, Nijmegen, Amsterdam en Utrecht (en uiteraard Leiden) verzamelden zich in de vroege ochtend in de Stadsgehoorzaal, om deel te nemen aan het congresprogramma.

Het welkomstwoord door mevrouw Rosalie Wols.

Aanvang congresprogramma

Namens het bestuur heette mevrouw Rosalie Wols alle aanwezigen hartelijk welkom en gaf kort daarna het woord aan de dagvoorzitter: prof.dr. W.G. Huijgen. Het congres ving alvorens aan met het plenaire gedeelte waarbij de sprekers verschillende kanten van het thema belichtten. Dit jaar luidde dat thema: “Fiscale vernieuwing op komst?” Naar een andere belastingheffing op particulier inkomen/vermogen?

Ludiek element: de catchbox !

Geanimeerde discussie

Na de interessante lezingen door de heer prof. dr. C.L.J. Caminada (hoogleraar aan de Universiteit Leiden), mevrouw prof. dr. N.C.G. Gubbels (bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam), de heer prof. dr. F. Sonneveldt (hoogleraar aan de Universiteit Leiden) en de heer drs. P.M. Sweers (directeur Algemene Fiscale Politiek bij het Ministerie van Financiën) barstte naar aanleiding van de door hen aangedragen stellingen een geanimeerde discussie los. Bij deze discussie werd een ludiek element geïntroduceerd: de catchbox! Wie wilde reageren op een stelling, kreeg deze catchbox - met daarin een microfoon -  toegeworpen en was zodoende goed verstaanbaar in de gehele zaal. Naast dat de notariële studenten interessante argumenten aanvoeren tijdens de discussie, zit het dus ook met hun 'balgevoel' wel snor!

Eens of oneens met de stelling?

Verder verloop van het programma

Tijdens de lunch en de daaropvolgende twee workshoprondes konden de notariële studenten op informele wijze kennismaken met de deelnemende kantoren. Het dagprogramma werd afgesloten met een borrel waarbij ook een afvaardiging van deze deelnemende kantoren aanwezig was. Het avondprogramma ving aan met een heerlijk diner in de Grote Zaal van de Stadsgehoorzaal, waarna de voetjes van de vloer gingen: het congres werd afgesloten met een groot feest in de prachtige, authentieke Breezaal.

Men kan terugkijken op een zeer geslaagde 52e editie van het Landelijk Notarieel Studenten Congres!