Onderwijsprijzen voor prof. Goudswaard en prof. Visser

Op woensdag 7 september 2016 opende de Faculteit der Rechtsgeleerdheid haar facultaire jaar met een openingscollege van prof. mr.dr. Willem van Boom, de uitreiking van de JSVO Onderwijsprijzen en natuurlijk de uitreiking van de propedeusebullen.

Denk goed na wat ertoe doet voor je toekomst

De nieuwe decaan prof. dr. Joanne van der Leun opende het jaar met verbindende woorden. De hoogleraren, staf en in het bijzonder de studenten en familie werden in de Hooglandse kerk toegesproken door professor Van der Leun: “Denk goed na wat ertoe doet voor je toekomst. Voor komend jaar en voor de jaren daarna. Praat er met anderen over, vraag advies binnen en buiten de faculteit. Maar vergeet ook niet om af en toe terug te kijken en stil te staan bij de dingen die je hebt bereikt. De juiste combinatie van terugkijken en vooruitkijken is essentieel.”

Het openingscollege van onze hoogleraar prof. mr.dr. Willem van Boom - “Het recht op veilig falen" - stond dichtbij de actualiteit en kennis van de tweedejaarsstudenten.

Prof. dr. Kees Goudswaard en prof. mr. Dirk Visser beste docenten 2015-2016

Aansluitend werden de JSVO- onderwijsprijzen uitgereikt. Dit jaar is de beste hoorcollegedocent prof. dr. Kees Goudswaard.“Hij is zeer betrokken bij de studenten en onderscheidt zich door zich naast zijn uitstekende academische werk ook in te zetten als onder andere toezichthouder in de bancaire wereld, aldus het juridische rapport van JSVO.”

Prof. mr. Dirk Visser ontving de prijs voor zijn gave de lesstof altijd levendig uit te leggen. “Hij wordt geroemd om zijn enthousiasme, hij kan menig student om 9 uur in de ochtend bij het eerste werkgroep laten lachen. Studenten lachen niet alleen  tijdens zijn colleges maar worden ook erg geboeid als hij de stof probeert over te brengen, hij geniet daarom grote bekendheid onder de studenten."

Tweemaal beste cum laude

Tot slot waren er dit jaar 31 studenten cum laude geslaagd. Dit jaar hadden twee studenten de eer, met een 8,92 gemiddeld, namelijk Chouaib Kouidar en Stan Lemmen. Zij ontvingen het Legatum Böckelmanianum.

Het Legatum Böckelmannianum is een fonds, nagelaten door een zeventiende-eeuwse hoogleraar, Johann Friedrich Böckelmann. Hij was in 1670 de eerste Duitse jurist die hoogleraar werd in Leiden. Hij overleed in 1681 en liet een vermogen na aan de faculteit, waarvan wij nu nog steeds de vruchten plukken.

Foto-impressie op facebook

Kijk in het fotoalbum op Facebook voor alle foto’s van de opening