Science faculteiten van Universitas Indonesie en Universiteit Leiden versterken samenwerking

De Science faculteiten van de Universitas Indonesia (UI) en de Universiteit Leiden sloten op dinsdag 12 april een overeenkomst die de samenwerking tussen beide faculteiten versterkt. De overeenkomst werd getekend als afsluiting van een tweedaags bezoek van een delegatie uit Indonesië. De delegatie, geleid door de rector van UI, Prof. Dr. Anis, bezocht naast de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen ook andere faculteiten in Leiden.

Rectores en decanen van beide universiteiten na het tekenen van de overeenkomsten

De samenwerking tussen de Science faculteiten gaat bestaan uit verschillende onderdelen. Zo gaat de Hortus botanicus expertise beschikbaar stellen voor de vestiging van een botanische tuin op de campus van UI. Het Leids Centrum voor Milieukunde (CML) gaat met UI onderzoek doen naar de verduurzaming van palmolie plantages. Het Instituut Biologie Leiden (IBL) gaat met UI onderzoek doen binnen de bioinformatics, genomics en bioprospecting. De rijke biodiversiteit van Indonesië en de aanwezige kennis daarover bij UI worden zo gecombineerd met de in Leiden aanwezig kennis op het gebied van bioinformatica, biodiversiteit en moleculaire biologie. De samenwerking krijgt concreet vorm door getalenteerde studenten uit Indonesië gelegenheid te geven in Leiden promotieonderzoek te verrichten. Tenslotte is afgesproken dat wordt bekeken hoe studenten uit Leiden onderzoek zouden kunnen doen op de onderzoeksstations van UI in natuurgebieden in Indonesië.

Prof. Dr. Eric Eliel, Wetenschappelijk Directeur van het LION, laat de rector (links) en decaan (rechts) van UI, beiden natuurkundige, de apparatuur in de Meethal zien

Van UI bezochten behalve de rector ook de decaan van de Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Dr. Haris met twee onderzoekers, en de decaan van de Faculty of Social Science and Political Science, Dr. Soesilo de Universiteit Leiden. Beide onderzoekers, Dr. Supriatna en Dr. Andayani zijn naast hun werk als onderzoeker ook actief in natuurbeschermingsorganisaties in Indonesië. Dr. Supriatna ontving voor zijn werk in 1999 een hoge onderscheiding van Prins Bernhard. Universitas Indonesië behoort tot de topuniversiteiten van Indonesië en is gevestigd in de hoofdstad Jakarta.

Headerfoto: Van links naar rechts: Decaan van de science Faculteit van UI, Dr. Abdul Haris, Prof. Dr. Herman Spaink, Rector van UI Prof. Dr. Anis, Decaan van de Faculty of Science Leiden, Prof. Dr. Geert de Snoo, Dr. Jatna Supriatna, Prof. Dr. Eric Eliel, Dr. Noviar Andayani en directeur bedrijfsvoering, Gert Jan van Helden.​