Onderzoeksfaciliteiten

Cell Observatory

Toepassing
In het Cell Observatory zoomen we in op levende cellen. We bestuderen de processen van het leven op moleculair niveau en onderzoeken bijvoorbeeld hoe we de uitzaaiing van kanker tegen kunnen gaan en medicijnen kunnen ontwikkelen tegen ziekten zoals tuberculose. Medicijnontwikkeling is één van de kernactiviteiten van de Universiteit Leiden.
Beschikbaar­heid
Informatie over instrumenten en contactgegevens zijn te vinden via de portal 'Open Access Research Infrastructure' (OARI)
Locatie
Gorlaeus Laboratoria
Einsteinweg 55
2333 CC Leiden
Contact
Annemarie Meijer

Het Cell Observatory biedt hoogstaande bio-imaging-technologie en andere faciliteiten om de dynamische structuren van het leven te visualiseren op verschillende niveaus:  van molecuul tot cel tot organisme. Het bevindt zich in de nieuwbouw van het Gorlaeus Laboratorium en dient als een ontmoetingsplaats en gedeelde faciliteit voor onderzoekers van de verschillende instituten van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, om interdisciplinaire samenwerking te bestuderen. Het doel van het onderzoek in het Celobservatorium is om de dynamiek van de levende cel te visualiseren en te begrijpen, tot op moleculair niveau. Begrip van deze fundamentele mechanismen van het leven is essentieel voor vooruitgang in de bestrijding van ziekten.

Onderzoekers in het Cell Observatory werken vaak samen met externe partners en zijn betrokken bij verschillende initiatieven.

• TU Delft
  • Laser Centre Vrije Universiteit Amsterdam
  • National Institute for Public Health and the Environment RIVM
  • The Arts and Genomics Centre
  • Lorentz Centre
  • LUMC
  • Medical Delta
  • Bioscience initiative
  • NeCEN

Er is veel interactie tussen onderzoekers en studenten in het Cell Observatory. Studenten leren van de expertise en ervaring van onderzoekers en onderzoekers krijgen een frisse blik op hun onderzoek van hun studenten en kunnen hen opleidingen tot toekomstige collega's.

Scholieren

Het Cell Observatory is betrokken bij twee pre-university programma's. Op deze manier helpen we getalenteerde scholieren met hun voorbereiding op hun studie op het gebied van Life Science.

Reizend DNA Lab

Het Reizend DNA Lab bezoekt middelbare scholen om scholieren te trainen in de theoretische en praktische basis van DNA. Het Cell Observatory is betrokken bij de cursus over het vouwen van eiwitten 'gezond of ziek, een vouwtje verkeerd'.

Bezoek de website van het Reizend DNA Lab

LAPP-Top en Pre-university college

MIddelbare scholieren die een extra uitdaging willen kunnen meedoen aan het LAPP-Top programma van het Pre-university college. Het is een kort programma dat zich richt op een studie. Deelnemers volgen gedurende twee jaar activiteiten op maandagavond.

Bezoek de website van Lapp-Top

Stagiaires en PhD studenten

Als je niet bekend bent met onze protocollen, bieden we de mogelijkheid om het vak Integrated Cell Biology te volgen.