Geslaagd Career College

In januari vond in het Auditorium van de Faculteit Governance and Global Affairs (FGGA) het eerste Career College plaats. Facultaire loopbaanadviseur Dianne Karkdijk had drie Bestuurskunde-alumni bereid gevonden te vertellen over hun carrière.

Frank van der Plas vertelde hoe hij via het Rijkstraineeprogramma adviseur van minister Blok was geworden en hoe hij nu als adviseur van een directeur bij Vastgoed bij het Ministerie van BZK werkt. Hij gaf veel tips over het rijkstraineeship, ‘de beste manier om binnen te komen’, de functie van adviseur en de cultuur op een ministerie.

Vervolgens vertelde Sander Koudijs, nog maar een jaar afgestudeerd, over zijn traineeship bij MN Risk Management. De studenten waren verbaasd dat je als bestuurskundige zo’n financiële functie kunt vervullen. Waarop Sander vertelde dat risicomanagement niet alleen over financiën gaat, maar bijvoorbeeld ook over systeemfouten, en dat 80% van zijn collega’s geen financiële achtergrond heeft.

Sahar Yadegari gaf tenslotte een inkijkje in haar loopbaan van commercieel consultant bij PwC Consulting en Ernst & Young Advisory tot haar huidige baan bij een non-profit organisatie, Adessium Foundation. Deze stichting werkt aan een evenwichtige samenleving. Moest ze eerder geld binnen brengen in een competitieve omgeving, nu verdeelt ze geld.

Na de voordrachten van de sprekers ontstond er een geanimeerde discussie met de circa 100 studenten. Sommigen van hen spraken daarna nog persoonlijk met de sprekers.