Aanmoedigingsprijzen voor zes succesvolle propedeusestudenten

Zes topstudenten ontvangen een Jong Talent Aanmoedigingsprijs van € 500,- van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. De winnaars zijn: Jasper Bouman (Wiskunde), Dennis van der Zwaan (Informatica), Nashwan Sabti (Natuurkunde), Amber Barendrecht (Life Science and Technology), Lois van Druten (Molecular Science and Technology) & Indy Fosse (Molecular Science and Technology). Zij behoren tot de beste propedeusestudenten van hun studie.

Op 28 november ontvingen in het totaal 51 jonge talenten in de exacte en technische wetenschappen een aanmoedigingsprijs in Haarlem. Ruim de helft van deze studenten behaalde een gemiddelde van negen of hoger voor de geëxamineerde vakken. Het hoogste gemiddelde cijfer (9,9) behaalde Dennis van der Zwaan, student Informatica aan de Universiteit Leiden. Ongeveer een kwart van de winnaars is vrouw.

Behoefte aan talent in exact en technisch

Omdat de behoefte aan talent in de exacte en technische vakken onverminderd groot blijft, stimuleren verschillende organisaties en bedrijven deze studenten. De aanmoedigingsprijzen voor 2014 zijn beschikbaar gesteld door ORTEC, Stichting Physica, Shell Global Solutions International, Ngi-NGN Platform voor IT-professionals, NWO-CW, Philips, Kennispark Twente, Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium en KVGN.

Daarnaast worden dit jaar elf afstudeerprijzen (van 2000 tot 5000 euro) voor Jong Talent uitgereikt. Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem verzorgt jaarlijks de onafhankelijke jurering en de prijsuitreiking (zie www.KHMW.nl).
Volgend jaar kunnen studenten opnieuw Jong Talent Aanmoedigings- en Afstudeerprijzen winnen.

Zie ook

www.khmw.nl