Nobelprijzen 2015: Leiden Science legt uit

Op 5, 6 en 7 oktober 2015 wordt bekend wie de Nobelprijzen krijgen voor fysiologie/geneeskunde, natuurkunde en chemie. Wat betekenen de ontdekkingen van de winnaar voor toekomstig onderzoek en voor de maatschappij? Wat voor onderzoek wordt in Leiden gedaan op het betreffende gebied? Leidse wetenschappers leggen het uit in lezingen.

Nobelprijs geneeskunde en fysiologie

Gilles van Wezel 200
Prof. Gilles van Wezel

De winnaar van de Nobelprijs voor de geneeskunde en fysiologie is bekend gemaakt op maandag 5 oktober. De prijs gaat dit jaar naar het duo William C. Campbell en Satoshi Omura en naar Youyou Tu, wetenschappers die nieuwe behandelingen hebben gevonden voor ernstige ziekten die door parasieten worden veroorzaakt, zoals Malaria.

Wat hebben de winnaars precies ontdekt? Wat betekent het voor onderzoek in het vakgebied? Wat voor onderzoek wordt er in Leiden gedaan op dit gebied? Prof. Gilles van Wezel, Leids expert op het gebied van antibiotica, legt het uit.

Wanneer: Dinsdag 20 oktober 2015, van 12:30 tot 13:10 uur

Nobelprijs voor natuurkunde

Carlo Beenakker

De winnaar van de Nobelprijs voor de natuurkunde is bekend gemaakt op dinsdag 6 oktober.  De prijs gaat naar de Japanner Takaaki Kajita en de Canadees Arthur B. McDonald. Ze krijgen de prijs voor de ontdekking van neutrinoschommelingen, waaruit blijkt dat neutrino’s massa hebben. De ontdekking zorgde volgens het nobelcommité voor een metamorfose in de deeltjesfysica. Wat betekent het voor onderzoek in de natuurkunde? Wat voor onderzoek wordt er in Leiden gedaan op dit gebied? Carlo Beenakker, hoogleraar theoretische Natuurkunde, legt het uit.

Wanneer: Dinsdag 6 oktober 2015, van 12:30 tot 13:10 uur

Nobelprijs voor chemie

Jaap Brouwer 200
Jaap Brouwer

De winnaar van de Nobelprijs voor de chemie is bekend gemaakt op woensdag 7 oktober. De prijs wordt gedeeld door Tomas Lindahl, Paul Modrich and Aziz Sancar. Ze krijgen de prijs voor drie verschillende mechanismen voor DNA-reparatie in de cel die in de jaren 70 en 80 zijn ontdekt. De reparatie van DNA werd al langer genoemd als een belangrijke biologische ontdekking die nog steeds niet beloond was met een Nobelprijs. Jaap Brouwer, wetenschappelijk directeur van het Leiden Institute of Chemistry kent de drie Nobelprijswinnaars en legt uit wat hun ontdekking betekent voor de chemie en voor de maatschappij.

Wanneer: Dinsdag 13 oktober 2015, van 12:30 tot 13:10 uur

Persbericht Nobelprize.org

Bekijk de bekendmaking van de winnaars live