Onze gevangenissen zijn steeds leger

Nieuwsuur heeft een nieuwsitem gewijd aan de veiligheid in de Nederlandse gevangenissen en aan het feit dat er steeds minder gevangenen zijn in Nederland. Aan dit item wordt ook een bijdrage geleverd door Joni Reef, criminoloog bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie.

Volgens haar is de daling van het aantal gedetineerden in de gevangenissen niet alleen een Nederlandse trend. "We zien het in alle westerse landen en ook sterk in Amerika."

Een oorzaak zou kunnen zijn dat er delicten worden gepleegd die niet zichtbaar zijn. "Daarover bestaan verschillende theorieën. Bijvoorbeeld meer cybercrimes die niet worden opgespoord. En de samenleving is ook beter beveiligd, zodat er minder gelegenheid is", aldus Reef.

Naast Reef komen ook de directeur van de PI Zoetermeer, Peter Hennephof, en enkele bewaarders aan het woord.

Ga naar de website van Nieuwsuur en bekijk de uitzending.