
Faillissement Groupcard raakt kwetsbare consumenten extra hard
beeld: Philip Oroni via Unsplash+
Groupcard, dat namens gemeenten cadeaupassen uitgaf voor bijstandsgerechtigden, mantelzorgers en vrijwilligers, is failliet. De kaarten zijn nu waardeloos en consumenten én gemeenten zijn waarschijnlijk hun geld kwijt. Universitair hoofddocent Jessie Pool onderzoekt of kwetsbaren beter beschermd moeten worden bij faillissementen.
Het failliete Groupcard uit Aalsmeer hield zich uitsluitend bezig met de verkoop van lokale cadeaupassen. Het bedrijf gaf namens meer dan 120 gemeenten cadeaupassen uit aan mensen die een steuntje in de rug konden gebruiken, zoals bijstandsgerechtigden, mantelzorgers en vrijwilligers. Door het faillissement kunnen de cadeaupassen niet meer worden gebruikt. Kwetsbare consumenten staan, net als andere cadeaukaarthouders, in faillissementen achteraan in de rij. Pool: ‘Zij blijven waarschijnlijk met lege handen achter, tenzij gemeenten besluiten in te grijpen en hun schade voor een deel te betalen.’

Het faillissement raakt kwetsbare mensen extra hard. ‘Ik vraag me af of dat eerlijk is, en of het niet anders kan. Ik doe daarom onderzoek of bij faillissementen niet extra rekening gehouden moet worden met deze groep’, zegt Pool. Volgens haar zou een mogelijke oplossing zijn om bepaalde typen kwetsbare schuldeisers een voorrangspositie te geven bij de afwikkeling. 'Zo hebben zij meer kans om hun geld terug te krijgen.'
Onderzoek naar fraude
De curator, de persoon die het faillissement van Groupcard afwikkelt, schat de schade op minimaal 14 miljoen euro. Meerdere media meldden dat Groupcard niet beschikte over de vereiste vergunning om met zulke grote sommen geld om te gaan. Ook miste het noodzakelijke toezicht. Bovendien zou het bedrijf het geld van gemeenten, bedoeld om op de cadeaupassen te storten, hebben gebruikt om financiële tekorten op te vullen.
Uit onderzoek van de curator zal moeten blijken of er iets is misgegaan. Pool: ‘De curator is verplicht te onderzoeken of er sprake is geweest van 'onregelmatigheden' in de periode vóór het faillissement. Als blijkt dat Groupcard geld heeft weggesluisd, kan dat een reden zijn om de bestuurders aansprakelijk te stellen. En als blijkt dat zij hebben gefraudeerd, kan de curator aangifte tegen hen doen.’
Ondertussen hebben verschillende gemeenten de handen ineen geslagen en beslag gelegd op het huis van de directeur van Groupcard, John Keunen.
Fraudeurs komen soms weg
Toch is het opsporen van fraude in faillissementen vaak lastig, waarschuwt Pool. ‘Het kost tijd om te achterhalen of er fraude is gepleegd. Maar tijd is geld, en dat is er nu juist vaak niet. Daardoor komen fraudeurs soms relatief makkelijk weg met fraude.’
Meer lezen?
Lees hier de artikelen over het faillissement van de NOS, het Algemeen Dagblad (waarbij dit artikel schrijft over het verlies aan belastinggeld) (€)
Jessie Pool werkte ook mee aan een artikel van Follow the Money over verdachte faillissementen (€) . Zij gaat daar dieper in op fraudeurs die vrijuit gaan. Lees ook ons in de media-bericht over dit artikel.