Universiteit Leiden

nl en
Pim Rusch

Decanen in de collegebanken: ‘Ik kan me voorstellen dat leerlingen hier graag rondlopen.’

Gaan alle afgestudeerde geesteswetenschappers het onderwijs in? Hoe ziet de ondersteuning voor beginnende studenten eruit in Leiden? En wat maakt een talenstudie eigenlijk zo leuk? Op deze en meer vragen kregen twintig West-Brabantse decanen antwoord tijdens een speciaal voor hen georganiseerde voorlichtingsmiddag.

‘Ik heb zelf ooit Frans gestudeerd in Leiden’, vertelt Marie-José Koot, decaan van het Cambreur college in Dongen tijdens de lunch. ‘Dat vond ik ontzettend leuk, maar de laatste jaren zie ik een enorme teruggang in studenten die voor een soortgelijke studie gaan. Ik hoop dus te leren wat ik ze kan vertellen om toch voor die taal te kiezen.’

De eerste handvatten heeft ze die ochtend al gekregen. ‘Leerlingen zeggen vaak dat ze psycholoog willen worden, maar in een van de presentaties hier kwam naar voren dat de mens en de reflectie op het eigen handelen misschien wel meer centraal staat bij geesteswetenschappen dan bij psychologie. Dat neem ik zeker mee, net als het weetje dat maar tien tot twintig procent van de afgestudeerde geesteswetenschappers het onderwijs in gaat.’

Persoonlijke begeleiding

Ook voor Loes Hoff van RSG ’t Rijks in Bergen op Zoom is het arbeidsmarktperspectief een belangrijk onderdeel van de dag, vertelt ze, terwijl ze een broodje eet met José Goddrie van het Jan Tinbergencollege in Roosendaal en Karen Kreikamp van het Stedelijk Gymnasium Breda. ‘In dat opzicht viel de Career Service me op. Ik heb bij geen enkele andere universiteit gezien dat je na je afstuderen begeleiding kunt krijgen om die eerste baan te vinden.’

‘Je verwacht dit soort begeleiding eerder op een hbo’, valt Goddrie haar bij. ‘Hierdoor komt de Universiteit Leiden heel persoonlijk over. Je krijgt het idee dat er echt met de studenten wordt meegedacht over bijvoorbeeld de keuze van een master.’

Kijkje in de keuken

En dan is er nog de algehele sfeer van de universiteit, die de decanen met onder meer een rondleiding kunnen ervaren. ‘Door dit soort kijkjes in de keuken kun je een beter verhaal vertellen aan je leerlingen’, vindt Kreikamp. ‘Je hebt een beter beeld van de universiteit, hebt de sfeer meegekregen. Zo’n gebouw als dit (Arsenaal, red.) is prachtig. Ik kan me voorstellen dat mijn leerlingen hier in de toekomst graag rondlopen.’

Dat gevoel wordt nog versterkt door de speeddates waaraan ze die middag deelneemt. Studenten van meer dan tien verschillende opleidingen vertellen daar in blokjes van vijf minuten over hun studiekeuze, uiteindelijke studie-ervaringen en hun studentenleven in Leiden. Kreikamp: ‘Alles was interessant en boeiend, maar dit was het allernuttigst.’

Tijdens de voorlichtingsmiddag kregen de decanen workshops en lezingen van Esther op de Beek, Carmen van den Bergh, Willemijn Waal, Lettie Dorst en Loes Nordlohne. Daarnaast was er een rondleiding en konden de decanen tijdens speeddates horen over de ervaringen van huidige studenten.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.