Universiteit Leiden

nl en

‘De nieuwe online onderwijsvormen kunnen later ook goed van pas komen’

In een week tijd moesten docenten hun vakken omvormen tot online onderwijs. Een enorme uitdaging, want remote teaching was binnen de Universiteit Leiden zeker nog geen gemeengoed. De studenten van Madeleine Hosli, hoogleraar Internationale Betrekkingen, stonden op het punt te beginnen aan hun stages bij internationale organisaties in binnen- en buitenland. ‘Ineens moesten we een alternatief verzinnen, zodat ze wel hun punten konden halen.’

Dit artikel is onderdeel van een serie waarin onze docenten vertellen hoe zij de switch naar online onderwijs hebben gemaakt.

Madeleine Hosli is hoogleraar Internationale Betrekkingen, en geeft dit semester college in de tweejarige master International Relations and Diplomacy. Het schrappen van fysiek onderwijs en vooral ook de reisrestricties van Nederland en andere landen, hadden grote gevolgen voor de studenten van deze internationaal georiënteerde master.

Madeleine Hosli neemt thuis video's op met instructies voor haar studenten. 'Waar ter wereld ze nu ook zijn, zo krijgen ze toch de opdracht mee.'
Madeleine Hosli neemt thuis video's op met instructies voor haar studenten. 'Waar ter wereld ze nu ook zijn, zo krijgen ze toch de opdracht mee.'

Alternatief voor internationale stages

‘Op dit moment zijn de tweedejaarsstudenten van de master International Relations and Diplomacy bezig met hun thesis. Zij worden nu online verder begeleid door de betrokken docenten, via bijvoorbeeld Skype of Microsoft Teams. Maar voor de studenten uit het eerste jaar moesten we veel meer veranderen. In blok 4 zouden deze studenten namelijk allemaal een stage gaan lopen, bijvoorbeeld bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, standplaats Washington of Hanoi, of bij de VN in Genève of New York. Al die buitenlandse stages kunnen natuurlijk niet doorgaan. Maar ook sommige stages bij internationale organisaties in Den Haag werden afgezegd. Een enkeling kon gelukkig de stage 'remote' doen, maar voor veel studenten ging het niet door.’ 

‘Om te voorkomen dat studenten hun punten voor de stage niet kunnen halen en daardoor in de problemen komen, moesten we snel een met een vervangend vak komen. De cursus heet toepasselijk ‘Alternative to the Internship’. We gaan daarin met alle studenten gezamenlijk een boek schrijven met als thema 'The Future of Multilateralism'. Het vak is opgezet als een online seminar. Op een Blackboard-pagina plaats ik nu de eerste filmpjes, die ik thuis op mijn laptop opneem met Kaltura, het interactieve onderwijsprogramma dat de universiteit net in gebruik heeft genomen. Het zijn korte instructievideo’s die de studenten overal en altijd kunnen bekijken; we hebben veel internationale studenten, die zich momenteel op verschillende continenten en in verschillende tijdzones bevinden.’ 

Gezamenlijk een boek schrijven

‘Nadat studenten de instructies hebben bekeken, gaan we de taakverdeling bespreken voor het project. Dat doen we in de Kaltura Live Room. De studenten moeten praktische zaken regelen, zoals contact opnemen met uitgevers om het boekvoorstel in te dienen, maar ook moet de inhoud van het boek er komen. De studenten nemen online interviews af bij vertegenwoordigers van internationale organisaties zoals de Verenigde Naties, UNHCR en UNICEF, verschillende ngo’s en het Ministerie van Buitenlandse Zaken, om ervaringen en perspectieven in verband met 'The Future of Multilateralism' in kaart te brengen. Elke student schrijft één hoofdstuk voor het boek. We proberen met deze opzet zo dicht mogelijk bij de originele leerdoelen van de stage te blijven: leren hoe het is om te werken in een internationale organisatie of non-gouvernementele instelling, en vaardigheden oefenen die in je toekomstige loopbaan van pas gaan komen.’

Madeleine’s tip voor collega’s

‘Ik zou vooral experimenteren met de verschillende 'tools' die de Universiteit aanbiedt. Het is best leuk om Kaltura Live Room, Microsoft Teams en andere programma's uit te proberen. De crisis heeft enorme effecten op het dagelijkse leven, maar wellicht kunnen we de uitdagingen omvormen tot positieve ontwikkelingen zoals het beheersen van online onderwijsvormen die ook later goed van pas kunnen komen. Let's go!’

Ervaring met Kaltura

‘Ik heb al eerder ervaring opgedaan met online onderwijs, voor de MOOC 'The Changing Global Order' die we in 2014 hebben ontwikkeld. Deze MOOC hebben we nog twee keer herhaald, en loopt sindsdien automatisch. Een aantal jaren later kregen we de mogelijkheid om met een proefversie van Kaltura aan de slag te gaan. Ik vind Kaltura een gebruiksvriendelijk programma waarmee iedereen op de eigen laptop gemakkelijk zowel colleges als video’s kan opnemen. Ik heb al eerder een individuele oefensessie met Kaltura gevolgd, en kreeg de tip om een kleine webcam en een microfoon aan te schaffen, die de kwaliteit van beeld en geluid verder verbeteren. Opnemen gaat nu prima!’

Online in kleine groepjes uiteen

‘In het online seminar maken we in de Kaltura Live Room-besprekingen met studenten ook gebruik van 'breakout rooms': daar worden de verschillende taken in kleinere groepjes besproken. Zelf ben ik ook aanwezig in de breakout rooms via Live Room, en kan ik mijn eigen scherm met de betrokken studenten delen. Daarna komt de hele groep weer (online) bij elkaar. Prachtig eigenlijk dat deze instrumenten gewoon beschikbaar zijn!’

Redactie: Marieke Epping
Foto's: Madeleine Hosli

Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.