Insolventierecht workshop brengt promovendi uit Europa samen in Leiden

Op 5 en 6 maart 2020 verwelkomde de Universiteit Leiden voor de tweede maal de PhD Workshop op het gebied van Europees en Internationaal Insolventierecht. De workshop werd georganiseerd door de Stichting Bob Wessels Insolvency Law Collection (BWILC). Het evenement bood promovendi uit Europa de kans bood hun onderzoek te presenteren en te bespreken met andere promovendi en vooraanstaande hoogleraren.

Na de donatie van de privé collectie van Prof. Em. Bob Wessels werd in 2016 de stichting BWILC opgericht. Voor de tweede keer organiseerde de Stichting deze workshop gericht op promovendi. Na een openingsspeech van promovendi-decaan Dr. Masja van Meeteren, hebben dertien promovendi van elf verschillende Europese universiteiten hun onderzoek gepresenteerd door middel van een presentatie of poster.

De workshop geeft onderzoekers op het gebied van Europees en Internationaal Insolventierecht de kans hun bevindingen te presenteren en te toetsen. Naast het bespreken van hun onderzoek is de workshop erop gericht om promovendi die zich in dezelfde fase in hun juridische en/of wetenschappelijke carrière bevinden een platform te bieden waar zij ervaringen kunnen uitwisselen en een internationaal netwerk kunnen opbouwen.

Aan het eind van de conferentie heeft het bestuur van BWILC prijzen uitgereikt aan de meest originele presentaties. Dit jaar is een prijs uitgereikt aan de presentatie van Ioannis Bazinas (University College London, VK) die sprak over erkenning en tenuitvoerlegging van insolventie-gerelateerde rechterlijke uitspraken alsmede reorganisatieprocedures volgens de Amerikaanse en Engelse systemen. Ook de posterpresentatie van Axel Krohn (Martin-Luther-University Halle-Wittenberg, Duitsland) over de nieuwe EU Relative Priority Rule in artikel 11 van de EU richtlijn betreffende herstructurering en insolventie kreeg een prijs.

Deze editie van de PhD Workshop werd door alle deelnemers zeer gewaardeerd, er was ruimte voor academische verbreding, ontmoeting van collega’s en het bespreken van nieuwe onderzoeksonderwerpen. De volgende editie van de Stichting BWILC PhD Workshop zal in februari of maart 2021 worden gehouden.