Vriendschappen voor het leven, begonnen in Leiden

Op 30 juli is het de Internationale Dag van de Vriendschap. In de studententijd ontstaan veel hechte vriendschappen. Verrassend veel daarvan blijken een leven lang in stand te blijven. Een aantal van onze alumni delen het verhaal van hun vriendschap.

Tamara en Corinne op studiereis met het Telders Dispuut, in hun studietijd (rond 1982).
Tamara en Corinne op studiereis met het Telders Dispuut, rond 1982.

Een intercontinentale vriendschap

Corinne en Tamara ontmoetten elkaar in het studiejaar 1980-1981, toen zij beiden Public international Law studeerden. Al heel snel werden ze beste vrienden, en dat zijn ze vandaag de dag nog steeds. Wat hen bindt? ‘Dat we heel erg op dezelfde manier in het leven staan, dat we er altijd voor elkaar zijn, en dat we gewoon veel van elkaar houden!’ Zelfs toen Corinne naar het buitenland verhuisde – eerst naar Chili en inmiddels woont zij in de VS – bleef de vriendschap overeind. ‘We probeerden elkaar eens per jaar te zien, en dat doen we nog steeds. Onze families kennen elkaar ook goed.’ En gelukkig maken de moderne communicatiemiddelen het inmiddels ook veel makkelijker om contact te houden.

Tamara (links) en Corinne, op hun eerste reis samen na bijna veertig jaar vriendschap.

In hun studietijd gingen Tamara en Corinne al eens samen weg, op een trip naar Genève met het Telders Dispuut (zie foto). Vorig jaar gingen ze, na al die jaren vriendschap, voor het eerst met zijn tweeën op reis. En dit jaar, op Vriendschapsdag, vliegen ze samen voor een paar dagen naar Sicilië!

De jongere generatie zet de vriendschap voort

Soms ontstaat een vriendschap wel al in de studietijd, maar wordt deze pas daarna veel hechter. Jan Willem Broekema gaat inmiddels elk jaar met vrienden van zijn biologiedispuut Homonunculus op weekend. En de oud-studenten nemen hun partners, kinderen, en zelfs kleinkinderen mee! Hij vertelt hoe dat zo ontstaan is. ‘In april 1991, zo'n tien jaar na ons afstuderen, kwam een tiental koppels elkaar in Limburg weer tegen. Zij reageerden op de oproep van twee leden van het biologendispuut Homunculus om weer eens samen te komen.’ Die samenkomst in 1991 was een succes en blies het dispuut nieuw leven in.

Het biologendispuut Homonunculus in 1982

‘Homunculus bestaat nu uit ruim vijftien paren uit de studietijd, met daarnaast kinderen en hun partners, en zelfs enkele kleinkinderen. Elk jaar gaan we een lang Hemelvaartweekend weg in Nederland of omgeving. In 2017 vierden we het 100-jarig Homunculus-bestaan in een Frans kasteel. Homunculus 2020 is al gepland in Friesland. Naast dat weekend zien we elkaar op feesten, afstuderen en promoties. De jonge generatie heeft besloten dat zij het Homunculus Hemelvaartweekend zal volhouden als wij, de ouders, er niet meer zijn. De Leidse vriendschappen reiken ver.’

Het Homonunculus-Hemelvaartweekend in 2017, toen het dispuut 100 jaar bestond. Naast de oorspronkelijke leden en hun partners gaan ook kinderen en partners mee op het jaarlijkse weekend.