Dit zijn de zeven Veni-winnaars van Wiskunde en Natuurwetenschappen

Maar liefst zeven toekenningen voor een Veni-financiering telt de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen dit jaar. Camila Correa, Max van Duijn, Stéphanie van der Pas, Sergii Pud, Mónica Varela Álvarez, Joseph Callingham en Melissa McClure krijgen maximaal 250.000 euro om gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder te ontwikkelen.

Camila Correa (STRW) – Is er interactie tussen donkeremateriedeeltjes?

De oorsprong van donkere materie is vooralsnog een groot mysterie. In dit onderzoek maakt Correa gebruik van de nieuwste computersimulaties om aanwijzingen van krachten tussen donkeremateriedeeltjes van fuserende sterrenstelsels te analyseren.

Max van Duijn (LIACS) – Een sprekend verhaal: de ontwikkeling van kinderen als verhalenvertellers en gedachtenlezers

Dankzij verhalen kunnen we beter ‘gedachtenlezen’: ons voorstellen hoe de wereld eruitziet vanuit andermans perspectief. Dit project gebruikt een speciaal ontwikkelde smartphone-app voor het verzamelen en analyseren van meer dan 500 verhalen verteld door kinderen van verschillende leeftijden. Zo ontstaat inzicht in de ontwikkeling van hun vaardigheid als verhalenverteller, en in hun vermogen zich in te leven in andermans gedachtewereld. De resultaten zijn toepasbaar in het onderzoek naar taal en verhalen, maar ook binnen de ontwikkelingspsychologie en kunstmatige intelligentie. Van Duijn kreeg vorig jaar een LUF-subsidie voor een pilotstudy. Dit zei hij over de LUF-toekenning: ‘Voor het aanvragen van een Veni-beurs is het heel nuttig alvast iets tastbaars te hebben. Dus ik ben heel blij met de kans die het Elise Mathilde Fonds en het LUF mij gegeven hebben.’

Stéphanie van der Pas (MI) – Heb je niet iets over het hoofd gezien?

Leven vegetariërs langer vanwege hun dieet, of omdat ze minder roken en meer sporten? Een probleem in veel vakgebieden is dat het lastig is te bepalen wat nu wat veroorzaakt wanneer je geen experiment kan doen. Van der Pas ontwikkelt statistische methoden om met meer zekerheid causale verbanden te vinden. Eerder dit jaar riep Elsevier Weekblad haar uit tot een van de 30 grootste talenten van dertig jaar of jonger. Daarnaast was ze genomineerd voor New Scientist Wetenschapstalent. In onderstaand filmpje legt ze haar onderzoek haarfijn uit.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Sergii Pud (LION) – Moleculaire ping-pong om eiwitten te onderzoeken

Eiwitten zijn de bouwstenen van het leven. Het onderzoeken van deze bouwstenen geeft de sleutel tot het begrijpen van leven en het genezen van ziektes. Pud zal een nieuw instrument maken dat eiwitten één voor één bestudeert door een spelletje moleculaire ping-pong met ze te spelen en hun gedrag hierin waar te nemen.

Mónica Varela Álvarez (IBL) – Het tuberculose fort veroveren

Resistente tuberculose is de meest dodelijke via de lucht overdraagbare infectieziekte. De ziekteverwekker verstopt zich in compacte opeenhopingen van cellen die de bacterie beschermen tegen antibiotica en afweerreacties. Dit project onderzoekt nieuwe therapieën die het ‘tuberculose-fort’ aanvallen en daardoor de effectiviteit van anti-tuberculose medicijnen verhogen.

Joseph Callingham (STRW)Mogelijkheid van leven bij radiosterren*

Tegenwoordig kunnen astronomen gemakkelijk planeten buiten ons zonnestelsel waarnemen. Of daar leven mogelijk is, is echter nog onbekend. Voor dit project zal Callingham met radiotelescopen nabijgelegen sterren onderzoeken om het ruimteweer van hun planeten vast te stellen en om te bepalen of daar, onder deze omstandigheden, leven mogelijk zou zijn.

Melissa McClure (STRW) – Start het leven op aardse planeten

Interstellaire ijsjes bevatten de oorspronkelijke organische moleculaire ingrediënten van het leven. McClure zal de evolutie van de ijschemie volgen als de vorm van de sterren, om de complexiteit te bepalen van de moleculen die worden afgeleverd bij het vormen van planeten

* Komst naar Sterrewacht Leiden nog niet officieel bevestigd

De Veni’s worden jaarlijks door NWO toegekend. Samen met de Vidi- en Vici-financieringen maken ze onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls. Veni’s zijn gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.
Dit jaar dienden 1151 onderzoekers een voorstel in, waarvan er 166 zijn toegekend. Negentien daarvan gingen naar onderzoekers van de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum.