Kinderverhalen als inspiratie voor een kunstmatig brein

Max van Duijn, universitair docent van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), heeft een Veni toegekend gekregen voor zijn onderzoek naar het inlevingsvermogen van kinderen. Door verhalen van kinderen te analyseren kan hij het inlevingsvermogen onderzoeken. Dit proces, bekend als ‘Theory of Mind’ of ‘gedachtelezen’, kan belangrijke inzichten brengen voor de geesteswetenschappen en ontwikkelingspsychologie, maar ook voor kunstmatige intelligentie.

App

Vorig jaar ontving Van Duijn een subsidie van het Elise Mathilde Fonds en het Leids Universiteits Fonds (LUF), waarmee hij een pilotstudy opzette om ‘gedachtelezen’ te onderzoeken. In de pilotstudy ontwikkelde hij in samenwerking met studenten een app die kinderen de mogelijkheid biedt om autonoom verhalen te vertellen aan een avatar. Hiermee benadert Van Duijn kinderen op een nieuwe manier. Met de Veni wil hij zijn onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen als verhalenvertellers verder uitbreiden door kinderen van verschillende leeftijden verhalen te laten vertellen.

Inspiratie voor kunstmatige intelligentie

Het project is innovatief op meerdere niveaus. ‘Wanneer we een verhaal vertellen, moet er actief een perspectief ingenomen worden van een ander persoon. Door te analyseren hoe kinderen van verschillende leeftijden dit doen, kan ‘gedachtelezen’ beter worden begrepen. Ook kan meer inzicht in gedachtelezen als inspiratiebron dienen in modellering voor een kunstmatig brein,’ legt Van Duijn uit. Vernieuwend aan de analyse van het onderzoek is dat hij naast kwalitatieve analyse de data zal analyseren met kwantitatieve, data-gedreven technieken.

De Veni’s worden jaarlijks door NWO toegekend. Samen met de Vidi- en Vici-financieringen maken ze onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls. Veni’s zijn gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Dit jaar dienden 1151 onderzoekers een voorstel in, waarvan er 166 zijn toegekend. Negentien daarvan gingen naar onderzoekers van de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum.