Stéphanie van der Pas is één van de 30 onder de 30

Een wereldbekende DJ, een groot topmodel, politici en succesvolle ondernemers, maar natuurlijk ook wetenschappers! Afgelopen week presenteerde Elsevier Weekblad haar '30-onder-de-30-lijst' met de 30 grootste talenten van dertig jaar of jonger. Ook Stéphanie van der Pas, Universitair docent statistiek bij het Mathematisch Instituut, wist een plekje op deze lijst te bemachtigen.

De redactie van Elsevier Weekblad selecteerde een dertigtal succesvolle millenials uit verschillende segmenten: politiek, bedrijfsleven, cultuur, sport en dus ook wetenschap. Van Der Pas verdiende een plekje op de lijst vanwege haar nu al knappe wetenschappelijke carrière.

Van Der Pas in Elsevier Weekblad

Cum laude

Binnen twee jaar rondde Van der Pas zowel de studie Wiskunde als Klassieke Talen cum laude af. Haar masterscriptie en haar proefschrift voor wiskunde zijn bekroond met verschillende prijzen, waaronder de facultaire C.J. Kok Juryprijs 2017 voor het beste proefschrift. Bayesiaanse statistieken, kunstmatige heupen en erfelijke ziekten: het komt allemaal aan bod in dit winnende proefschrift. Hierin beschreef Van der Pas nieuwe statistische technieken die onderzoekers in het veld ondersteunen en ervoor zorgen dat veelvoorkomende fouten minder vaak voorkomen. Van Der Pas past pure wiskunde toe  op een manier die rekening houdt met menselijke fouten en onverwachte situaties.

Theorie en praktijk

Na haar promotie ging Van der Pas direct aan het werk als universitair docent Statistiek bij het Mathematisch Instituut. Hier combineert ze lesgeven met onderzoek. Naast de theoretische kant van de statistiek is Van Der Pas ook betrokken bij samenwerkingsverbanden met clinici van het LUMC. Hier ontwikkelt ze theorieën uit haar proefschrift en brengt deze in de praktijk. 'Theorie en praktijk hangen nauw met elkaar samen, beide kanten kunnen elkaar aanvullen en inspireren.'

Elsevier Weekblad

Vind hier de lijst en het volledige artikel van Elsevier Weekblad

Omslagfoto: Van Der Pas ontvangt de C.J. Kok Juryprijs uit handen van Rector Magnificus Carel Stolker.