Terugblik op Tweede Leidse Oudheid Netwerkbijeenkomst

Wanneer je je als student in de wereld van de klassieke talen en culturen in Leiden begeeft, hoop je stiekem dat dit voor altijd zo kan blijven. Maar uiteindelijk studeer je af en neem je de kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan mee naar een nieuwe wereld.

Een veelzijdig baanperspectief

Op woensdag 8 mei vond de Tweede Leidse Oudheid Netwerkbijeenkomst plaats, georganiseerd door de bacheloropleidingen Oude Nabije Oosten-studies en Griekse en Latijnse taal en cultuur en de (research) masteropleiding Classics and Ancient Civilisations in samenwerking met de studieverenigingen Sophia Aeterna en Pleyte. In de hal van het Lipsius werden de alumni en studenten ontvangen met koffie, thee en een stroopwafel. Na een welkomstwoord van Casper de Jonge werden er twee lezingen gegeven door respectievelijk Luuk Huitink (Classics) en Miriam Müller (Egyptology). Vele alumni waren enthousiast over deze lezingen. Het blijft leuk voor hen om na een aantal jaar te horen wat er op dit moment op het onderzoeksgebied van de oudheid gebeurt. Ook voor de studenten is het interessant om een keer te luisteren naar iemand buiten hun eigen vakgebied. Daarna vertelden vier alumni over hun loopbaan tijdens, maar vooral ook na, hun studie: Lidewij van de Peut van Assyrologie, Joris Stolwijk van Classics, Omar Soliman van Egyptologie en Elisa Perotti van Hebreeuws en Aramees. De carrières waren uiteenlopend: van software developer tot onderzoeker aan de universiteit. Een ding is wel duidelijk geworden: je hebt een veelzijdig baanperspectief!

Eerste stappen in de richting van bijzondere carrières

Vervolgens was het tijd voor misschien wel het spannendste onderdeel van de middag: het speeddaten.

Studenten konden tijdens het speeddaten individueel in gesprek gaan met de aanwezige alumni, onder andere afkomstig uit de journalistiek, het boekenvak en het onderwijs. Ondanks het verschil in leeftijd, ambitie of levensfase, ontstonden er gemakkelijk goedlopende gesprekken en was de sfeer erg gemoedelijk. Studenten vonden het fijn dat de alumni goed meedachten met hun mogelijke carrières en mede daarom was dit onderdeel een waardevolle toevoeging aan de middag.

De middag / avond werd vervolgens afgesloten met een borrel. Daar was er ruime mogelijkheid voor de studenten om met alumni te praten en voor alumni om met elkaar en docenten bij te kletsen. Geruststellend is het feit dat, welke wereld je ook betreedt, je altijd welkom blijft bij de opleiding. De borrel ging, mede door de gezellige sfeer, nog lang door en het verlies van Ajax kon de pret niet drukken.

Het was een zeer succesvolle dag, waar vruchtbare inzichten zijn opgedaan en wellicht de eerste stappen zijn gezet in de richting van bijzondere carrières.

Meer foto's van het evenement zijn te vinden op de Facebookpagina Klassieke Talen Leiden.

Tekst: Esther Faasen en Emma Mendez Correa