Protest door docenten in kader WOinActie: openluchtcolleges bij Gravensteen

Teruglopende financiering, dalende normuren en de daarmee stijgende werkdruk aan de Nederlandse universiteiten. Het Gravensteen was afgelopen vrijdag 28 september de plek om daartegen te protesteren. Een aantal docenten van de faculteit nam in het kader van WOinActie hun werk mee naar buiten en gaf in het herfstzonnetje een aantal openbare flitscolleges waarin het belang van wetenschap en literatuur werd benadrukt.

Op de openluchtcolleges kwam een veertigtal mensen af. Een opvallend gegeven was het rode vierkantje dat op menig kledingstuk zichtbaar was, een solidariteitssymbool voor de docenten. Decaan Mark Rutgers opende de protestactie met een kort woord namens de faculteit. ‘Professoren willen hun studenten verder helpen. Echter wordt het ons steeds moeilijker gemaakt. (…) Het tij moet worden gekeerd en daarom sta ik víerkant achter deze actie.’ Vervolgens gaven Remco Breuker (Koreastudies), Adriaan van Veldhuizen (Geschiedenis), Yra van Dijk (Nederlandse cultuur en literatuur) en Kim Beerden (Geschiedenis) ieder een eigen college van een halfuurtje.

Overwerk-in

Ook in de centrale hal van het Lipsius werd actie gevoerd. Overwerk dat docenten in hun vrije tijd moeten verwerken, werd nu nabij de ingang vol in het zicht weggewerkt. Door het overwerk op een openbare plek in de universiteit te verrichten op een dag die voor velen een vrije dag is, hoopten de docenten bewustzijn te kweken voor de situatie waarin ze zich momenteel bevinden.

WOinActie

Vorig jaar is WOinActie opgericht, naar voorbeeld van POinActie, de succesvolle beweging van basisschoolleerkrachten die protesteerden tegen lage salarissen en te hoge werkdruk. WOinActie voerde afgelopen week  landelijk acties, die breed werden gesteund. Samen met collega’s in onder andere Utrecht, Amsterdam, Groningen, Maastricht, Wageningen en Nijmegen werden colleges naar openluchtlocaties verplaatst.