Opening Leadership Center in Denemarken

Op23 mei 2018 werd het Crown Prince Frederik Center for Public Leadership in Aarhus, Denemarken officieel geopend. Het center is onderdeel van het departement Politieke Wetenschap en staat onder leiding van prof. Lotte Bøgh Andersen. Joris van der Voet en Sandra Groeneveld waren aanwezig bij de feestelijke gebeurtenis.

Kroonprins  Frederik van Denemarken, alumnus van de universiteit in Aarhus, opende het center en sprak vervolgens over het belang van wetenschappelijk onderzoek naar leiderschap. ‘Niemand wordt als leider geboren, uitzonderingen daargelaten’, grapte de kroonprins. Leiderschap moet je ontwikkelen en om te weten welk leiderschapsgedrag ontwikkeld moet worden is onderzoek naar wat effectief leiderschap is noodzakelijk.

Leadership centers zoals die in Denemarken, maar ook in Leiden, zijn onderscheidend, omdat zij onderzoek doen in dialoog met de praktijk. Zo is het de missie van het Leiden Leadership Centre om te laten zien dat de praktijk gebaat is bij hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek en omgekeerd dat het voor vraagstukken als management en leiderschap onontbeerlijk is om je te laten inspireren en informeren door de praktijk die je onderzoekt.

Sandra Groeneveld, verantwoordelijk hoogleraar voor het Leiden Leadership Centre, zit in het  governance committee van het Crown Prince Frederik Center.  Zij is blij met de opening van en de samenwerking met het center in Denemarken. Ze merkt op dat het geen toeval is dat er steeds meer leadership centers opkomen op verschillende plekken in Europa. ‘Onderzoek naar publiek leiderschap is belangrijk: de complexiteit van problemen in de samenleving neemt toe en dat maakt de rol die leiderschap speelt in het oplossen van die problemen, groter.’.

Na de officiële opening van het leadership center in Aarhus volgden twee dagen met seminars waarin internationale collega’s onderzoek naar publiek leiderschap deelden met elkaar en de Deense praktijk. Op een van deze dagen spraken Joris van der Voet en Sandra Groeneveld over lopend onderzoek naar publiek leiderschap in het sociaal domein.