Bestuurskundigen en economen halen opdracht binnen voor migratie-onderzoek van de European Asylum Support Office

Dimiter Toshkov, Olaf van Vliet, Alexandre Afonso en Zouheir El-Sahli van het Instituut Bestuurskunde (FGGA) en de afdeling Economie (Rechtsgeleerdheid) hebben een onderzoeksopdracht binnen gehaald van de European Asylum Support Office.

Het betreft een interdisciplinair onderzoek naar migratiestromen richting de Europese Unie. In de eerste plaats gaat het daarbij om de “push en pull” factoren van individuele landen. Dit zijn factoren die migranten aantrekken of juist niet. In de tweede plaats gaat het om de vraag welke factoren kunnen verklaren naar welke landen asielzoekers trekken wanneer zij zich eenmaal binnen de grenzen van de Europese Unie bevinden.

In het bijzonder zullen de onderzoekers zich richten op factoren als migratiebeleid, de toestand van de arbeidsmarkt en de verschillen in de sociale zekerheid tussen de lidstaten van de EU. Dit project is dan ook gelieerd aan het onderzoeksproject SOLID over migratie en sociale zekerheid dat valt onder het programma Interaction between Legal Systems, één van de profileringsgebieden van de Universiteit Leiden.

De European Asylum Support Office (EASO) is een agentschap van de Europese Unie dat zich bezighoudt met vraagstukken rondom asielbeleid.