Pop-upcollege over voeding op de Haagse markt

Ter ere van het 80-jarig bestaan van de Haagse Markt organiseerde de Universiteit Leiden een tweetal pop-upcolleges ter plaatse. Tijdens deze colleges gaven wetenschappers Hanno Pijl en Jessica Kiefte-de Jong antwoord op de vraag: waarom eten we zo graag ongezond? Bekijk het videoverslag.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Het eerste college werd gegeven door Hanno Pijl, internist-endocrinoloog op de Afdeling Interne Geneeskunde bij het LUMC en hoogleraar diabetologie. Pijl legt aan de hand van de geschiedenis van onze consumptiepatronen uit waarom het voor veel mensen zo moeilijk is om gezond te eten.

Jessica Kiefte-de Jong, universitair docent Voeding & Volksgezondheid aan het Leiden University College, ging vervolgens in op de invloed op ons keuzegedrag door de omgeving. Kiefte-de Jong gebruikte hierbij de voorlopige resultaten van een voedingsonderzoek in een Haagse krachtwijk.

Pop-upcolleges

De universiteit wil haar kennis op een laagdrempelige manier delen met de stad. Daarom worden in 2018 tien pop-upcolleges georganiseerd tijdens bestaande festivals, maar ook op kleinschalige plekken waar mensen samenkomen. Op deze manier hoopt de universiteit ook mensen te bereiken die niet vanzelfsprekend toegang hebben tot wetenschappelijke kennis. De onderwerpen van de pop-upcolleges zijn dan ook uiteenlopend: voeding, stress of de herkomst van ons DNA. Bekijk een overzicht van de aankomende pop-upcolleges in onze agenda.