Universiteit Leiden start met de Société de Législation Comparée een rechtsvergelijkend onderzoek over de veranderende rol van de bestuursrechter

De Universiteit Leiden zal in het najaar van 2018 samen met de Société de Législation Comparée een internationaal congres organiseren over de veranderende rol van de bestuursrechter in verschillende rechtsstelsels. Naar aanleiding van dit congres zal een bundel verschijnen met daarin opgenomen de rapporten van het landenonderzoek.

Afgelopen week zijn Michiel Tjepkema (Staats- en bestuursrecht), Fatma Capkurt, (Staats- en bestuursrecht) en Matthias Haentjens (Financieel recht) samen met de Franse rechters Laurent Domingo en Stéphane Eustache bijzonder hartelijk ontvangen door Staatraad Corinna Wissels. Mevrouw mr. Wissels gaf ter plaatse een kijkje achter de schermen van de Raad van State.

Mr. Domingo is werkzaam bij de Conseil d’État en mr. Eustache is (bestuurs)rechter in Parijs.  Bovendien zijn beiden verbonden aan de SLC De Universiteit Leiden zal samen met deze SLC een rechtsvergelijkend landenonderzoek starten rond het thema ‘De veranderende rol van de bestuursrechter’.

Doel van de Leidse samenwerking met de SLC is om te komen tot een bundel met bijdragen waarin het thema ‘de veranderende rol van de bestuursrechter’ wordt belicht en in het najaar van 2018 in Leiden een congres te organiseren. In dit onderzoek zal een aantal deelterreinen centraal staan. Zo zal worden ingegaan op:

• de impact van geautomatiseerde en data-gedreven besluitvorming op de intensiteit de bestuursrechtelijke toetsing;
  • de rol van de rechter in (economisch) complexe zaken zoals die zich zullen gaan voordoen in de Europese Bankenunie; en
  • de veranderende functie van de voorlopige voorziening in het bestuursprocesrecht.

Dit onderzoek is het vervolg op een eerder rapport van de SLC over de aansprakelijkheid van de overheid in rechtsvergelijkend perspectief, waaraan Matthias Haentjens, Charlotte Pavillon en Michiel Tjepkema een bijdrage leverden.