DNA-daten op Lowlands

Hoe komt het dat tegenpolen elkaar aantrekken? Volgens Karin van der Tuin, onderzoeker bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) zou dat weleens te maken kunnen hebben met je DNA. Hoe meer dat van elkaar verschilt, hoe beter. Ze gaat haar vermoedens testen op het festival Lowlands, waar ze bezoekers zal onderwerpen aan DNA-dating.

Voor het liefdesonderzoek, dat deel is van Lowlands Science, neemt Van der Tuin genetisch materiaal af van zowel stelletjes als singles. Stelletjes kunnen laten testen of ze ook genetisch de goede match zijn. 'We weten uit eerder onderzoek met apen al dat we elkaars genetische tegenpool extra aantrekkelijk vinden. De grootste mix van genen geeft namelijk het beste nageslacht,' legt de onderzoeker van Klinische Genetica van het LUMC uit. 'Daarom ben ik benieuw of het DNA van koppels meer van elkaar verschilt dan dat van twee willekeurige personen.' Maar, zo waarschuwt Van der Tuin, als er geen positieve uitkomst volgt is dat natuurlijk geen reden om uit elkaar te gaan!

Lees verder bij het LUMC >