Leids Solar Fish-onderzoek op Lowlands

Het Solar Fish-project van hoogleraar biofysische organische chemie Huub de Groot, krijgt een plaats in het Llowlab op popfestival Lowlands.

Het Solar Fish-project wordt ondergebracht in ecologisch paviljoen Village Green op Lowlands, waar bezoekers kennis kunnen maken met duurzaamheidsonderzoek, en ook iets kunnen doen. Bijvoorbeeld een zebravis-embryo injecteren met cyanobacteriën, ook wel blauwalgen genoemd.

Groene blauwalgen?

Embryo’s van de zebravis, vier dagen oud

Wat is er green aan het injecteren van blauwalg? De injecties maken deel uit van het Solar Fish-project dat tot doel heeft uit te zoeken of hogere diersoorten, net als planten, (deels) kunnen leven op zonne-energie. Voor bijvoorbeeld koeien zou dat betekenen dat ze minder gras en droogvoer nodig hebben. Dat zou op aarde meer ruimte scheppen voor het telen van gewassen voor menselijke consumptie; nu wordt een flink deel van het landbouwareaal gebruikt voor de teelt van (grondstoffen voor) diervoerders.

'Nieuw dier'

De Groot ontwikkelt in het Solar Fish-project met zijn team als het ware een ‘nieuw dier’ door dna te manipuleren. Zijn studenten bouwen blauwalgen of bladgroenkorrels van planten genetisch in in embryo’s van zebravissen, zodat ze veel minder voedsel nodig hebben. De volgende stap is het onderzoek voort te zetten met volwassen vissen.

Ethische aspecten

In het Llowlab begeleidt biokunstenaar Adam Zaretsky het injecteren. Zijn functie is het publiek aan het denken zetten over de maatschappelijke betekenis en de ethische aspecten van het onderzoek. Door zelf voor het injecteren van zebravisembryo’s te kiezen, of juist niet, wordt het publiek bewogen om de ethische dilemma’s af te wegen: Mogen we leven gebruiken als een machine voor een hoger doel? Mag een kunstenaar een dergelijke techniek gebruiken, terwijl zijn doelen anders zijn dan die van de wetenschapper? Zouden we deze techniek ook bij mensen toe moeten passen? Is dit niet een erg vergezochte techniek en zouden we niet slechts onze consumptie moeten verminderen?

Woest maar succesvol idee

Eppo Bruins van technologiestichting STW, Jan Douwe Kroeske van productiebedrijf Double2 en Lowlands’ directeur Eric van Eerdenburg begonnen in 2010 met de uitvoering van het woeste idee om wetenschap naar Lowlands te brengen. Dat werd een succes. Vorig jaar bezochten 13.000 bezoekers een lezing en/of het Llowlab. Het aandeel wetenschap in het festival is dit jaar weer groter dan vorig jaar.

Lowlands: 17 t/m 19 augustus in Biddinghuizen

Zie ook