Lowlands Science: op jacht naar vlinders in je buik

Stop twee vrijgezellen in één container en je krijgt … wetenschap! Psychologen van de Universiteit Leiden doen vanaf 19 augustus onderzoek naar daten op festival Lowlands.

Ben jij verliefd? Dan heb je vast en zeker vlinders in de buik. Die ‘vlinders’ zijn echter meer dan een leuke metafoor. Aan je lichaam is namelijk daadwerkelijk te zien dat er iets gaande is. Je hart klopt sneller, je begint licht te transpireren en je pupillen vergroten zich. Je hebt jezelf niet meer helemaal onder controle.

Seksuele aantrekkingskracht

‘Daar maken wij handig gebruik van’, lacht promovenda Eliska Prochazkova. Samen met negen andere Leidse onderzoekers staat zij vanaf 19 augustus op muziekfestival Lowlands. ‘We onderzoeken of we enkel op basis van non-verbale communicatie en lichamelijke eigenschappen kunnen voorspellen of er een seksuele aantrekkingskracht is tussen mensen.’

Tortelduifjes

Daarvoor hebben de Leidse wetenschappers een scheepscontainer laten ombouwen tot proefopstelling. Twee vrijgezelle festivalgangers nemen tegenover elkaar plaats achter een gordijn. Dan kan het experiment beginnen. Allereerst mogen de proefkonijnen elkaar alleen kort zien, slechts drie seconden. In de tweede ronde krijgen ze wat langer de tijd om elkaar te bestuderen, maar praten is nog steeds verboden. Pas in derde instantie mogen de tortelduifjes iets zeggen. Wie weet kan een rake openingszin de liefde definitief laten ontbranden.

Oogbewegingen en elektrodes

‘In de controleruimte van de container registreren wij ondertussen alle non-verbale signalen en fysiologische kenmerken’, zegt promovenda Friederike Behrens, één van de andere teamleden. ‘Dankzij oogbewegingsregistratie en elektrodes op de huid kunnen we heel goed in de gaten houden hoe het lichaam reageert op het zien van de datingpartner. Bovendien kunnen we deze gegevens synchroniseren tussen de partners: zo kun je zien of beide partners zich op een bepaald moment hetzelfde voelen. Een klik dus.’

Verraden

De festivalgangers vullen tot slot een vragenlijst in om te checken hoe leuk zij hun date vonden. De onderzoekers hopen – en verwachten – natuurlijk dat je lichaam tegen die tijd allang heeft verraden hoe charmant jij de jongen of het meisje achter het gordijn vond. En als het experiment is afgelopen? ‘Dan ga ik snel naar Muse luisteren’, zegt Behrens.

Het onderzoek is onderdeel van de CoPAN labgroup van de Universiteit Leiden. Onder leiding van dr. Mariska Kret onderzoeken Leidse wetenschappers de psychologische en neurofysiologische redenen van sociaal gedrag in mensen en mensapen. Technici Maureen Meekel and Elio Sjak-Shie van de faculteit der Sociale Wetenschappen (SOLO) hebben veel bijgedragen aan de realisatie van de experimentele opstelling.

Lowlands Science wordt georganiseerd door BKB, New Scientist en Lowlands en wordt mede mogelijk gemaakt door IBM, De Hersenstichting, SIA en KNAW.

Lowlands gemist?

Geen zorgen! Het datingexperiment komt ook naar de Nacht van Kunst en Kennis. Op 17 september staat de proefopstelling in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Dus bestel je kaarten en doe mee.