CBS-rapport op basis van data-onderzoek Universiteit Leiden

Een rapport over de groei van online aankopen, dat het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag publiceerde, is gebaseerd op big-data-technieken van de Universiteit Leiden. De economische gegevens komen van de UvA. Het zijn de eerste resultaten van een data science project van de drie instellingen, dat sinds een half jaar loopt.

Buitenlandse webshops

Nederlanders kochten in 2016 voor ruim 1 miljard euro producten via internetwinkels in andere EU-landen. Dat is 25% meer dan in 2015, toen de bestedingen aan buitenlandse webshops al 0,7% waren van de totale omzet in de Nederlandse detailhandel. Meer dan de helft van alle aankopen werden gedaan bij webshops in Duitsland. Vaak met Nederlands als taal, waardoor de shops directe concurrenten zijn van de Nederlandse markt. Het rapport is vandaag gepubliceerd door het CBS.

String matching

Frank Takes (UvA en UL) en Jaap van den Herik (UL) zijn betrokken bij het onderzoek. Beiden werken bij LIACS, het Leiden Institute of Advanced Computer Science. Takes: ‘Het economische deel van dit project gebeurt bij de UvA, en met Leiden doen we de data science. Van den Herik: ‘We maken daarbij gebruik van een zogenaamd string matching algoritme, waarmee je patronen kunt herkennen in grote datasets.’

Koppelen

Die datasets zijn de gegevens van 90 miljoen Europese bedrijven en de btw-aangiften in Nederland. Het systeem moet beide informatiestromen koppelen, maar verschillen in registraties verstoren de voortgang van dat proces. De technieken van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden kunnen die verschillen herkennen en compenseren tot op het niveau van punten en komma’s. Dat maakte de koppeling sneller én nauwkeuriger.

Interneteconomie

Quinten Meertens, als promovendus verbonden aan het CBS en aan beide universiteiten, voerde het onderzoek uit. Meertens: ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in de interneteconomie en het netwerk van productieketens. Daarin valt dit onderzoek bij uitstek.’ In het najaar start Meertens een nieuw deelproject, waarin hij kijkt naar de aankopen van Nederlandse consumenten in webwinkels buiten Europa.

Bron: CBS