Faculteit W&N versterkt de samenwerking met China

De faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N) heeft de samenwerking met China versterkt tijdens een groepsreis eind november. Afgevaardigden van vier instituten bezochten tien Chinese top universiteiten en interviewden meer dan 130 studenten tijdens PhD workshops in Beijing en Shanghai.

Vijftig PhD plekken

De faculteit W&N biedt vijftig PhD plekken aan, waarbij de focus ligt op Chinese Scholarship Council (CSC) studenten. Deze CSC PhD'ers worden door beide zijdes geselecteerd en zullen gefinancierd worden vanuit de CSC.

Dr. Marcello Bonsangue bij Xi'an Jiaotong University.

Remko Offringa werft PhD studenten tijdens een CSC workshop.

Tijdens de PhD workshops interviewden vier afgevaardigden 134 studenten, van wie 56 goede tot uitstekende kandidaten werden aanbevolen aan verschillende clusters van de instituten. De verwachting is dat een groot aantal uitstekende Chinese PhD studenten de faculteit volgend jaar in september komen versterken.

Succes

‘De PhD beurs was geslaagd, met veel goede en zelfs uitstekende kandidaten', zegt professor Arnold Tukker. Gedelegeerden van andere instituten benadrukten dat de kwaliteit van de studenten verassend hoog was, en dat de een-op-een interviews belangrijk waren om de beste kandidaten te ontmoeten en te selecteren.

Volgend jaar

‘De faculteit is erg blij met deze reis', concludeert Geert de Snoo, decaan bij de faculteit W&N. 'Het was een geweldige prestatie, volgend jaar organiseren we zeker weer zo'n reis, en de instituten die er dit jaar niet bij konden zijn nodigen we volgend jaar weer uit.' Hij lichtte verder toe dat concrete vervolgafspraken gemaakt zijn om de nieuwe gecombineerde onderzoeksportfolio's te verbeteren en de ontwikkeling van andere programma's te vervolgen.

De delegatie

Universiteiten bezocht door de delegatie

• Tsinghua University

• Xi’an Jiaotong University

• Fudan University

Universiteiten individueel bezocht

• Peking University

• University of Electronic Science and Technology of China (UESTC)

• Northwestern Polytechnical University (NPU)

• Beijing Institute of Technology (BIT)

• Shanghai Jiaotong University (SJTU)

• East China Normal Uni

De delegatie nam deel aan meer dan dertig meetingen bij de partner universiteiten, waarbij ze zes gezamenlijke onderzoeksportfolio's opgezet hebben. Vier PhD studenten komen binnenkort naar Leiden. Ten slotte heeft de delegatie drie leerstoelen en tien gezamenlijke PhD-programma's met de Chinese partijen gestart.