Liber amicorum aangeboden aan Henk Snijders

‘Een onvergetelijke dag’, zo typeerde Henk Snijders het symposium ‘Wisseling van de wacht’ op vrijdag 28 oktober 2016, waar hem ter gelegenheid van zijn emeritaat de afscheidsbundel ‘Een kwart eeuw’ werd aangeboden. Bijna 25 jaar was Henk Snijders hoogleraar burgerlijk recht en burgerlijk procesrecht aan de Leidse rechtenfaculteit. Bart Krans is hem deze zomer opgevolgd.

Tijdens het symposium, waar een grote schare van collega’s, vrienden en familieleden aanwezig was, stonden verschillende naaste collega's en promovendi stil bij onderwerpen die Henk Snijders na aan het hart liggen.

Henk Snijders hier op de foto met het boek,
naast Monique de Deugd

Pim Huijgen ging in op stedelijke erfpacht in transitie, en Pauline Ribbers en Eline Verhage op de toepassing van Europees recht door arbiters en bindend adviseurs in Nederland. Bart Krans markeerde zijn komst als opvolger van Henk Snijders in Leiden met een betoog over de partijgetuige in het civiele procesrecht.
Bijzonder waren de interventies van studenten van het Mordenate College waarvan Henk Snijders de beschermheer is.

Tot verrassing van de emeritus bevatte de dag niet alleen gesproken bijdragen, maar ook een compleet nieuw boek, getiteld ‘Een kwart eeuw’, met daarin geschreven privaatrechtelijke opstellen van collega's. Het werden er meer dan dertig. Over recht en muziek, over de dief die eigenaar wordt, het aanvullen van een leemte, stedelijke erfpacht, bewijsregels voor uitleg van overeenkomsten, en nog veel meer onderwerpen die Henk Snijders na aan het hart liggen.

Bij de uitreiking van dit liber amicorum had hoogleraar Jaap Hijma de lachers op zijn hand toen hij verhaalde over de zekere mate van desperaatheid die zich meester had gemaakt van de redactie van het boek, toen bleek dat de emeritus zijn naderende afscheid telkens van een nieuwe – latere – datum voorzag.

Eind goed, al goed, en voor het publiek stond een buitengewoon tevreden emeritus. Henk Snijders ging bij de borrel zelfs over tot een signeersessie, toen de aanwezigen en masse aangaven een persoonlijke noot in het auteursexemplaar zeer op prijs te stellen. Uitgeverij Kluwer, bij het evenement vertegenwoordigd, had zoiets nog niet eerder meegemaakt.

Nagekomen bericht

De werkelijkheid gebiedt te zeggen dat niet al goed bleef. Na de feestelijkheden drong het nieuws door van de verslechterde gezondheid van de promotor van Henk Snijders, Auke Bloembergen, gevolgd door diens overlijden, op 1 november 2016. Over het overlijden is in deze rubriek separaat bericht.