Boekaanbieding Fit for the Future

Naar aanleiding van het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie buigen verschillende Leidse wetenschappers zich in het boek Fit for the Future over de vraag: is de Europese Unie in zijn huidige opzet toekomstbestendig?

Op vrijdag 29 april 2016 werd in Nieuwspoort (Den Haag) het boek Fit for the Future door de redactieleden Bernard Steunenberg, Wim Voermans en Stefaan Van den Bogaert aangeboden aan Eerste Kamervoorzitter Ankie Broekers-Knol en de Haagse wethouder Tom de Bruijn.

Tijdens de boekaanbieding werd, in de aanwezigheid van de auteurs en andere geïnteresseerden, ingegaan op uitdagingen waar de Europese Unie op dit moment voor staat en de speerpunten die tijdens het voorzitterschap in 2016 op de agenda staan.

‘Fit for the future’ bundelt de bijdragen van wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden en behandelt de uitdagende onderwerpen op de agenda van het voorzitterschap 2016.

Het boek biedt unieke en eigentijdse academische en interdisciplinaire inzichten op het functioneren van de EU die van belang zijn voor binnenlandse en Europese beleids- en besluitvormers. Daarbij wordt vanzelfsprekend ingegaan op vragen die nu zeer relevant zijn, zoals de vluchtelingenproblematiek, de voortdurende dreiging van aanslagen en de financiële situatie binnen de eurozone, in het bijzonder ten aanzien van Griekenland. Daarnaast gaan bijdragen in op de wijze waarop de Europese Commissie het beleid wil bijbuigen om daarmee onnodige ‘bureaucratie’ te verminderen, maar ook de plaats die Europa inneemt op het wereldtoneel als speler naast andere grootmachten.