Voorronde European Union Science Olympiad (EUSO) 2015

De voorronde van de European Union Science Olympiad (EUSO) vond plaats op dinsdag 15 december op de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen in Leiden. De winnaars van de dag zijn David Molenaar, Hermen Buitenhuis en Marian Bijl van de GSR in Rotterdam. Van harte gefeliciteerd!

Op de 2e plaats is geindigd het team van het Libanon Lyceum Rotterdam, met:  Sam van der Jagt, Nils Bebelaar, Theo van den Berge. Op de 3e plaats eindigde het team van het Stedelijk Gymnasium Haarlem, met: Thomas van Rens, Esmee Meijerhof en Cecile Herbermann. Alleen de teams die op de 1e en 2e plaats zijn geindigd gaan door naar de volgende ronde in de EUSO.

Wat vonden de deelnemers van de voorronde van de EUSO?

Laura, Tessa, Sofie (5 vwo) – Stedelijk Gymnasium Schiedam
‘We hebben ons opgegeven voor de voorronde van de EUSO omdat je er veel van kunt leren. Het is een goede gelegenheid om praktische vaardigheden op te doen. Op school doen we dit nog weinig, dus leuk om te zien wat het nu echt is. Het is sowieso leuk om hier op de universiteit te zijn. We willen wel een bètastudie doen, maar nog geen idee welke’.

Nathan, Migual Thomas (5 vwo) – Gymnasium Haganum
Nathan: ‘Ik heb altijd al mee willen doen met een wedstrijd. Toen ik de aankondiging op de website vond, heb ik ons meteen opgegeven”. Migual: We wisten van te voren niet goed wat we konden verwachten. We hebben net Biologie gedaan. Ik had de opgaven moeilijker verwacht. Het was vooral heel veel”. Thomas: “We hadden in het begin moeite met de aanpak, waardoor we een beetje in tijdnood kwamen’.

Ilja, Noah, Mike (5 vwo) – Stedelijk Gymnasium Schiedam
'We vonden de eerste opdracht vrij pittig en volgens mij ging het niet heel goed. Gelukkig komen Scheikunde en Natuurkunde nog, daar zijn we beter in. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!'

Over de EUSO

Op vrijdag 29 & zaterdag 30 januari vindt in Nijmegen de nationale eindronde plaats, waaraan het beste team van elke universiteit/hogeschool deelneemt. De twee winnende teams van de nationale eindronde verdedigen de 'science'-eer van Nederland op Europees niveau later dit jaar in Estland.

De testen voor de EUSO bevatten zowel biologische, chemische als natuurkundige elementen. Het doel van de wedstrijd is het uitdagen en stimuleren van geïnteresseerde en getalenteerde leerlingen op het gebied van science.